Meiden-fiets-uitje in Cadzand

28 juni 2022 - Cadzand, Nederland

Vrijdag 24 juni is het zover.... na 3 jaar eindelijk weer een meiden-fiets-uitje. We worden om 10 uur bij Cora verwacht voor een kopje koffie met appelgebak. De stemming zit er gelijk al in, we hebben er allemaal zin in.

We krijgen een routebeschrijving en gaan op pad. We gaan naar het Anton van Duinkerkenpark in Bergen op Zoom. We zijn met 4 auto's met elk 2 fietsen en 2 passagiers. Margret rijdt met Anja mee, Cora met Maartje, Wilma met Marijke en Josien met mij.

Aangekomen in Bergen op Zoom rijden we langs het betreffende park. Maar waar zijn de huisjes? En waar is de ingang? Dan blijkt dat dit niet de eindbestemming is maar de lunchplek. Ook goed, het zonnetje schijnt en een broodje gaat er inmiddels wel in.

Het is tevens plaspauze maar waar vinden we een toilet? Er staat een bejaardentehuis of iets dergelijks aan de overkant. Even vragen of we daar het toilet mogen gebruiken. Het blijkt een opvangcentrum voor Oekraïnse vluchtelingen te zijn en het is niet de bedoeling dat wij hier het toilet gebruiken. Maar voor deze ene keer maken ze een uitzondering. Dat is een opluchting. Dank u wel.

Dan krijgen we deel 2 van de routebeschrijving en door gaan we weer. Naar Molecaten Park in Cadzand, een dorp gelegen in het uiterste westen van Zeeland. We verblijven in " 't Cadzhuys", een ruime woning met een behoorlijke tuin en als we de weg oversteken kunnen we zo het strand op.

We installeren ons, pakken de auto's uit, parkeren de fietsen in het schuurtje en lopen dan naar de camping. We willen pizza eten maar daar staat zo'n lange wachtrij dat we besluiten om patat te halen. Dat eten we op in het huisje en daarna maken we een strandwandelingetje. Het is heerlijk buiten en mooi op het strand. We gebruiken de rest van de avond om eens lekker bij te kletsen. Wat een gekakel, wat een kippenhok, wat een gezelligheid.

Zaterdag stappen we op de fiets. Het zonnetje schijnt en we trappen de eerste kilometers weg tot we in Sluis komen. Hier houden we een koffiestop en daarna gaat de rit weer verder. Anja scoort ergens langs de weg een gratis slee die achterop de fiets mee moet, heel handig.

Op Struisvogelboerderij Monnikenwerve zijn we net op tijd voor de rondleiding. De boer vertelde onderhoudend en vol vuur over zijn dieren terwijl wij ze konden bekijken. Van kuiken tot volwassen en ik weet nu het verschil tussen man en vrouw struisvogel. Wat is dit leuk en interessant. Ik heb weer wat geleerd vandaag.

En door, terug naar Sluis voor de lunch. Als we in een molen zitten te eten begint het te regenen en we besluiten de fietsroute in te korten om zo snel mogelijk naar huis te fietsen. Het regent behoorlijk door zodat we toch wel nattig aankomen. Vandaag 41,6 km. gefietst.

Als het weer droog is lopen we naar restaurant Moio aan het strand. Het eten is lekker en het gezelschap is goed. Ik waag me aan een krekelburger, is best lekker maar niemand van de dames wil een stukje proeven. Hoezo dan? Na het eten lopen Wilma, Cora, Marijke en Margret over de weg terug. Maartje, Anja, Josien en ik gaan over het strand. Het is een prachtige avond met een fantastisch mooie zonsondergang. Tjonge, we raken niet uitgekeken, zo mooi die lucht met al die warme kleuren. Wat is dat genieten zeg.

Duizend foto's verder gaan we terug naar huis. We komen een duits gezin tegen met een zeemeeuw. Die heeft zijn pootje gebroken en ze proberen de dierenambulance te bellen maar dat wil niet echt lukken. Willen jullie hem niet? Nee dank je wel, succes ermee, daaag.

We spelen een spelletje "Meidenavond". Wat is dat een leuk spel, echt lachen, gieren, brullen. Een heerlijk einde van een leuke dag.

Zondagochtend is het lekker zonnig, ideaal weer om te fietsen. Dus hup, op de pedalen en gaan. We fietsen tussen de landerijen door naar Breskens en vandaar gaan we langs de zee weer terug. Halverwege lunchen we in een theetuin, een leuk plekje, een prima lunch. We fietsen langs een vuurtoren waar we een groepsfoto maken. Het blijft vandaag lekker zonnig en sommigen van ons zijn toch een beetje rood geworden. Na 51,1 km. zijn we weer thuis. Net een mooie afstand voor ons.

Weer thuis relaxen we lekker in de tuin onder het genot van een koud drankje en een blokje kaas van Margret. We bestellen eten bij de italiaan in het dorp en eten dat thuis op. Na het eten gaan er nog een paar dames naar het strand, hopend op weer een mooie zonsondergang. En ze worden niet teleurgesteld.

Ik blijf met Wilma en Margret in het huisje. Josien komt weer vrij snel terug, zij is ziek aan het worden en gaat op tijd naar bed. Als alle dames weer thuis zijn duiken we allemaal redelijk op tijd ons bed in.

Maandagochtend gaan we weer inpakken, fietsen op de auto's, google maps instellen op "Zeezuiper La Place" in Bergen op Zoom waar we onze afscheidslunch houden. Het was weer een erg leuk weekend. Dank je wel meisjes, voor alle gezelligheid. En Wilma en Cora dank voor de organisatie. Het was allemaal prima geregeld. Op naar volgend jaar, dan mogen Anja en Maartje het organiseren.

1. Josien:
    29 juni 2022
    Wat leuk om iets te lezen waar ik zelf bij was haha.....