Mooi Veluwe, Putten

20 februari 2022 - Woerden, Nederland

Vrijdag 18 februari rij ik naar Schoonhoven om Cindy op te halen. Er is een code oranje weeralarm. Ik vind het wel spannend en hoop dat we voor het hoogtepunt van de storm veilig op Mooi Veluwe zitten.

Onderweg voelen we de wind echt wel aan de auto trekken maar we rijden voorzichtig. Eenmaal aangekomen op de Garderense Weg in Putten zien we dat de weg bedekt is met een tapijt van takken en groen wat uit de bomen is gewaaid. Veilig en zonder ongelukken komen we aan op het terrein van het hotel. Eerst de hondjes even uitlaten en dan inchecken. Het is druk bij de balie. Er zijn meer mensen op het idee gekomen om er even tussenuit te gaan.

Als kind kwam ik elk jaar op vakantie hier op Mooi Veluwe. Het was toen nog een all-inclusive-vakantiecentrum. Ik heb hier veel mooie jeugdherinneringen liggen. Ik vind het leuk dat het huidige hotel de naam heeft behouden en kijk nou, het oude toegangshek is verplaatst maar wel bewaard gebleven. Wat leuk zeg. Ook staan er nog steeds een paar oude huisjes van vroeger, oa. de Don Giovanni, genoemd naar de vroegere eigenaar. Ondanks dat deze enorm vervallen zijn brengt het herinneringen terug. Zo leuk.

Ik ben al eerder in dit hotel geweest en het voelt nog steeds een beetje als thuiskomen. Nadat we gesetteld zijn in onze kamers gaan we een drankje doen in het grand cafe want met deze wind gaan we maar niet in het bos lopen. Ik ben hier eigenlijk nog nooit binnen geweest, wat een gezellige ruimte. Haardvuurtje aan, vriendelijk personeel, gezellig sfeertje.

Cindy heeft een tas met spelletjes meegenomen en onder het genot van een drankje spelen we Lost Cities, een leuk spel. Plots beginnen alle telefoons te piepen, NL-alert, code rood, blijf binnen. We waren toch al van plan om in het hotel te eten. Het restaurant is de enige plek waar de honden niet mogen komen maar ze serveren de gerechten graag in het grand cafe. Het eten is goed en we smullen ervan.

Na het eten spelen we een escape-spel. Om dit spel tot een goed einde te brengen moet je allerlei puzzels oplossen voordat je weer verder kan. Heel leuk, soms best ingewikkeld en we redden het net niet binnen een uur. Leuk tijdverdrijf dit. Nog snel even de hondjes laten plassen en dan duiken we de voortreffelijke bedjes in. Weltrusten.

Ik heb heerlijk geslapen. Het blijkt droog te zijn en de wind is weg. Ik ga ff lekker het bos in om de honden uit te laten. En weer kom ik er achter dat ik het heerlijk vind om 's morgensvroeg in mijn eentje met de honden in een bos te lopen. Daar kan ik zo ontzettend van genieten. Ineens vallen er hagelstenen naar beneden. Haha, bijzonder weer hoor.

We gaan in het restaurant ontbijten. De honden blijven op de kamer. Het ontbijtbuffet is fantastisch, keuzes uit diverse soorten brood en beleg, yoghurt en kwark, verschillende soorten ontbijtgranen en fruit, fruitsapjes, koffie en thee. Alles wat een mens kan verlangen. We eten veel te veel.

Het is droog, het zonnetje dreigt zelfs te gaan schijnen. We besluiten te gaan wandelen. We lopen een route door de mooie bossen en langs een groot heideveld. We zien veel schade, omgevallen bomen, gevaarlijk loshangende takken waar we liever niet onderdoor lopen. Ook veel takken en blad op de paden hoewel de grotere paden alweer zijn schoongemaakt. Sommige bomen liggen nog niet plat omdat ze tegen een andere boom aan zijn blijven hangen. Bij de volgende storm zullen velen hiervan alsnog ter aarde storten.

Op een gegeven moment komen we langs een stukje bos wat piept en kraakt als een oude deur die langzaam open gaat in een spookhuis. Dit voelt niet heel veilig dus snel weg hier. Na zo'n 2 uur komen we weer terug bij Mooi Veluwe. We gaan in het grand cafe bij de open haard zitten met een kopje gemberthee. De honden liggen uitgeteld naast ons. We spelen eerst ticket-to-ride en daarna Qwixx het kaartspel. De lunch slaan we over, zitten nog vol van het ontbijt.

We maken nog een wandeling voordat we in Putten gaan eten bij Fat Alice. Is een nieuwe traditie als we op Mooi Veluwe zijn. Een goed restaurant, heerlijk eten, bekend om zijn voortreffelijke spareribs. Cindy en ik gaan voor een vriendenplankje vooraf, verschillende gerechtjes om te delen. Als hoofdgerecht een shared-veggie-maaltijd. Fat Alice doet zijn naam eer aan, fantastisch lekker eten. We hebben er weer van genoten, tot de volgende keer.

Buiten stortregent het nu dus rennen we naar de auto. Op Mooi Veluwe sluiten we de avond af met gemberthee en een paar potjes Lost Cities. Wat een heerlijke dag was het, wat hebben we geboft met het weer, dat was echt een cadeautje.

Als ik wakker word hoor ik de regen nog steeds met bakken naar beneden komen. Eventjes razendsnel de honden uitlaten voor het ontbijt. Later regent het niet meer maar de bospaden zijn zeiknat en blubberig. Bovendien waait het weer dus wandelen we op het brede zandpad alvorens we uitchecken. We rekken de dag nog wat met gemberthee en een spelletje Clever. Voordat we in het dorp Putten zijn staan we al stil, er is nu alweer een boom op de weg gewaaid en de brandweer is deze aan het opruimen. De verdere terugreis verloopt zonder problemen.

Wat was dit leuk om te doen zeg, zo'n moeder-dochter-weekend. Heerlijk ontspannend, alleen maar leuke dingen doen. We hebben er beiden van genoten. Zeker voor herhaling vatbaar.

1. Wil B.:
    26 februari 2022
    Wat heerlijk om het verslag te lezen en nog veel belangrijker dat jullie zo'n mooi moeder-dochter weekend hebben gehad!!!!!