Nepal 2023: Bezoek voor Lies.

28 november 2023 - Kathmandu, Nepal

Vandaag met Binu begonnen om de kerstcadeautjes in te pakken en we zijn al een heel eind gekomen.

Robert (de zoon van Lies) en Jan (zijn zwager) zijn vandaag aangekomen. Meena, de sponsordochter van Robert, komt langs om hem te zien. We gaan op pad om haar room te zien.

Ik ben daar al eerder geweest en heb er een zwaar hoofd in of Lies al die trappen naar de 5e verdieping kan lopen. Bovendien is het pand nog in aanbouw en zijn er geen leuningen naast de trap. Het is een groot gapend gat naar beneden.

Maar Lies wil er toch heen. Net voorbij de autorijschool wordt ze echter niet goed. We bellen een taxi en Lies en Gerda gaan samen terug. Ik ga met Meena, Robert en Jan verder.

We drinken thee bij de meisjes (Meena, Aïsha en Namuna) en praten gezellig even bij. Dan gaan we weer verderop.

Ik moet om 3 uur in het tehuis zijn om met Subeckcha en haar moeder over hun toekomstplannen te praten. Wij hebben hen geholpen om een thee en momo shop op te zetten. Na 2 maanden zijn ze daar echter mee gestopt. Nu willen ze weer beginnen en willen ze weer onze hulp. Ik zeg dat ik het met Gerda en Lies zal bespreken.

Ik heb ook nog een gesprekje met Binita over haar thuissituatie. Of het wel veilig is voor haar om bij haar familie te gaan wonen.

Temba laat mij het nieuwe waterzuiveringsysteem zien. We kochten altijd water in grote jars maar de laatste tijd is dat water niet meer zo betrouwbaar. Het wordt vaak gemengd met grondwater. Bovendien verdienen we het geld van deze investering heel snel terug want de jars worden steeds maar duurder. Ik drink het eerste glas gezuiverd water. Nu maar hopen dat het werkt en ik er niet ziek van wordt.

Saroj komt langs met Sujan die Sam genoemd wil worden. Daarna eten Lies, Gerda, Robert, Jan, Meena en ik aan de overkant. Terug in het guesthouse drink ik nog een kopje thee met Hans en Marcelin (die terug zijn van hun trekking) alvorens naar bed te gaan.