Nepal 2023: Nog een dagje village.

18 november 2023 - Khibang, Nepal

Na de dood van Durga mochten zijn vrouwelijke gezinsleden 13 dagen lang hun huis niet uit, met niemand praten en geen voedsel eten dat door iemand anders was aangeraakt. Niemand mocht hen dus troosten. Bovendien werd Durga toen hij in de ambulance overleed direct naar de verbrandingsplaats gebracht en gecremeerd. Niks afscheid nemen van je geliefde. Wat een vreemde gebruiken kom je soms toch tegen.

Ik word om 5 uur wakker van de kraaiende hanen en de rochelende mensen buiten mijn slaaphutje. Vannacht ben ik verschillende keren eruit geweest om te plassen. Koud, maar wat was ik blij met de emmer.

Om 7 uur wil ik er eigenlijk wel uit maar wat moet ik hier in godsnaam de hele dag doen. Ik moet er niet aan denken om de hele dag op de grond te zitten. Nou ja, we gaan wel zien wat de dag ons brengt.

Ik kan gelukkig op een muurtje buiten zitten. We krijgen pannenkoeken als ontbijt. Daarna wandelen we door het dorp, allemaal leistenen trappen op, het dorp ligt tegen een bergwand. Het is een kneuterig maar leuk plaatsje. Temba geeft me een hand voor steun als we weer naar beneden gaan, dat loopt een stuk gemakkelijker. Dank je Temba.

Daarna gaat Lies naar bed en wandelen Gerda, Temba, Deepak en ik een uur langs de weg. Eenmaal terug krijgen we voor lunch noedelsoep en momo's met pickles. Gelukkig maar een klein beetje spicy. Het is echt heerlijk.

Daarna lopen Lies, Gerda en ik nog een half uurtje langs de weg. En dan is het wel mooi geweest met wandelen voor vandaag. Het begint alweer koud te worden dus gaan we de keuken in. De rook van het vuur slaat wel op je keel en ogen. Anita gaat aan de slag voor het avondeten.

We eten champignonsoep en frietjes. Deze dag hebben we weer heel veel gelachen. Het was een leuke dag. We gaan al om half 8 naar bed want dat op de grond zitten de hele dag word ik toch wel heel erg zat.

1. Wil B.:
    19 november 2023
    Dat is heel wat anders dan een dag in het kindertehuis Betty. En veel nieuwe indrukken.