Nepal 2023: Khibang.

17 november 2023 - Khibang, Nepal

Onze reis naar Khibang met de jeep begint om 10 uur. Het wordt een uren durende rit. Na 4 uur rijden stoppen we voor de lunch. De weg valt best mee en het landschap is fantastisch mooi. Ik neem het besluit dat ik volgende keren als ik hier ben ook een paar dagen op vakantie ga, Kathmandu uit.

Vorig jaar heb ik gids Durga ontmoet, een bijzonder charismatische man. Didi, wij zijn nu vrienden, zei hij toen we afscheid namen. Volgend jaar kom je naar mijn huis, dan gaan we een trekking doen.

Nu gaan we naar zijn huis in de village Khibang maar niet voor een trekking. Helaas is Durga afgelopen februari na een ongeluk met zijn paard overleden. Nu gaan we kijken hoe en of zijn vrouw en kinderen het hoofd boven water kunnen houden zonder kostwinner. En ook of het nodig is om hen te ondersteunen. Voor zijn zoon Bikram betalen we het schoolgeld zodat hij iig een opleiding krijgt.

Temba is mee omdat Gaura, de vrouw van Durga, niet kan lezen of schrijven en geen woord engels spreekt. Via Temba kunnen we dan toch met haar communiceren. Zoon Bikram woont bij zijn zus Anita en zwager Deepak in Pokhara om naar school te kunnen. Dus blijft Gaura alleen achter op de berg waar ze woont. Haar 2 andere dochters wonen ver weg. Een hard leven.

Het 2e deel van de rit duurt nog eens 2,5 uur en nu zijn de wegen echt verschrikkelijk. Geradbraakt komen we aan. We worden heel hartelijk welkom geheten. Deze mensen wonen bijzonder primitief, zoals velen in de villages. Wij blijven 2 nachten slapen hier in hutjes met flinterdunne wandjes. Dat is dan wel weer luxe.

De omgeving is adembenemend mooi. We genieten van een prachtige zonsondergang. De omringende bergen zijn van ongekende schoonheid, vooral in de ondergaande zon. We hebben zicht op de Annapurna south, Annapurna1, Niligiri en Dhaulagiri. Vooral de Annapurna's lijken in brand te staan. Zo onbeschrijflijk mooi.

Gaura en Anita koken dal bhat voor ons op een houtvuurtje. Wij zitten op de grond rond het vuur. Gezellig maar ook ongemakkelijk zitten. Maar ja, stoelen hebben ze nu eenmaal niet. De wc is ook zeer primitief en achteraf langs een smal bergpad. Daar wil ik vannacht in het donker niet langs lopen. Bovendien is het erg koud hier. Wij krijgen een emmer in onze kamer voor vannacht. Daar ben ik echt blij mee.