Nepal 2023: Manaslu trekking.

22 november 2023 - Manaslu I, Nepal

Vandaag even niet over mijn belevenissen maar een verslag van Will en Sven over hun Manaslu-trekking. Geschreven door Will.

Vanochtend uit Kathmandu vertrokken met een 4weeldrive. De porter op de achterbank wij in het midden en de gids en de chauffeur voorin. Binnen 5 minuten lagen de porter en de gids te slapen. Ze hadden de nacht doorgehaald vanwege Tihar.
Om 11.15 uur een stop voor de lunch. Best nog vroeg voor een portie dahlbat. De spinazie was nog niet gaar, maar verder is het prima te nassen. En door maar weer flink slingeren, toeteren inhalen tot er rook aan de zijkant omhoog komt. De chauffeur stopt loopt eens om de auto heen. Ik vraag engine overheatid?
No,brakes is zijn korte antwoord. En hij stapt in en we gaan verder. Even later kijken Sven en ik elkaar aan, gewoon minder remmen moet het euvel verhelpen.
De 2e helft van de middag wordt de weg nog minder. De groep waarmee ik in Kenia was dacht dat de weg daar slecht was maar hier zou ik willen dat ik een sport bh aanhad,kun je nagaan hoe het voor Sven geweest moet zijn (hij heeft zich kranig gehouden)
Ondertussen lag de porter achterin te ruften en te snurken. Na nog een paar plasstops en wat stroompjes gepasseerd te zijn kwamen we in Maccha kola aan.

Eerste etappe erop zitten.
Begon met een stuk over de weg langs de snelstromende rivier, na deze via een kabel brug over gestoken te zijn liepen we op een mooi pad. De lunch was spaghetti met kaas  ei en tomaat. Maar vooral veel spaghetti.
Na de lunch lukte het om de gids en de porter los te lopen. Bij Dagar (1326 meter)eerst een warme douche genomen... luxe hoor.
Toen een spelletje schaak, wat ik gewonnen heb 🥳🥳

Vandaag 7uur gelopen en geëindigd in Deng (1860 meter).

In het hotel van vannacht was onze kamer aan het einde van de gang en daarnaast het toilet. Dat hebben we geweten. De hele nacht door de krakede deur en vervolgens konden we elk druppeltje horen vallen. En dan nr.2 wat een geluiden stoten mensen uit als ze denken niet gehoord te worden 😨
Kortom lekker geslapen. Detail, de muur bestaat uit 5 mm hout.

Vandaag naar Namrung gelopen. Het eerste gedeelte zonder gids, bij de lunch kwam hij net aangelopen. Na de lunch zeiden we tot straks tegen hem.
Maar omdat dorp Namrung  niet duidelijk was aangegeven waren we er al doorgelopen voordat de gids ons ingehaald had. Hij had zere voeten zei die. Jaja zal wel 😏. 29000 stappen gemaakt. Mooie route weer. Gisteravond potje nepalees gekaard met Furi en  kami genaamd dombel. Was gezellig.

Vandaag naar Shala gelopen (3450 meter) deze keer werden we regelmatig vergezeld door een meisje die zo'n beetje de zelfde snelheid liep als ons.
Ze heet Klitje,wat bij ons wat op de lachspieren werkte.

Vandaag een uitstapje naar een klooster gemaakt (4000meter)
Klitje liep weer met ons mee. We moesten door een "droge gletsjer "waar dus nog water door stroomde.
Springen van rots naar rots.  Best avontuurlijk.

Vanacht een luxe theehuis gehad er zat zelfs een spoelbak boven de urinoirs .
En die werkte nog ook.
De porties eten zijn dan wel kleiner😢
Gisteravond met een koppel uit Utrecht spelletjes gespeeld. Ondertussen al meer dan 10 Nederlanders tegen gekomen.

1. Wil B.:
    23 november 2023
    tjonge, de mannen maken ook heel wat mee!
  2. Maartje Spruit:
    23 november 2023
    Gaaf zeg , leuke shots ook !!!!