Nepal 2023: Schoolresultaten.

5 december 2023 - Kathmandu, Nepal

Ik zit bij het ontbijt zo te kletsen dat ik niet door heb hoe snel de tijd gaat. Als ik op de klok kijk zie ik dat ik te laat ben om naar het tehuis te gaan.

Dan ga ik vandaag maar naar de pottery want dat moet ik deze week nog even doen om een nieuw suikerpotje voor Cindy te kopen. Helaas is deze gesloten. Balen want het is ver lopen en terug moet ik vrij steil omhoog lopen. Puf, puf.

Dan maar kijken of ik bij het winkeltje naast Garden Kitchen een suikerpotje kan scoren. Dat is het enige winkeltje wat aardewerk verkoopt. Helaas is dat ook gesloten.

Ik maak van papieren bordjes, veren, papierrepen en andere versiersels vogels met de kids. Dit vinden ze ook weer leuk. Ze zijn zo gemakkelijk blij te maken.

Temba vraagt me of ik bij de bekendmaking van de resultaten van het eerste semester van het college wil zijn. Dat wil ik wel. Dev neemt op voorhand even de rapporten met me door. De resultaten zijn niet best. Slecht 2 studenten zijn geslaagd, 2 hebben een 0 behaald en de andere 5 zijn voor minstens 2 vakken gezakt.

Temba verteld ze dat als hun resultaten het volgende semester niet verbeterd zijn ze hun mobiel in moeten leveren. Hij vindt dat ze daar veel drukker mee zijn dan met hun studie.

Wil jij nog wat zeggen didi, vraagt hij. Euh... oke. Ik zeg de kids dat ze even goed moeten bedenken hoe belangrijk het is voor hun toekomst om dit diploma te halen. Je hoeft niet te leren voor Temba of voor Dev. Leren doe je echt helemaal voor jezelf, om meer kansen in het leven te hebben.

Na de meeting ga ik terug naar huis. Saroj en Krishna komen langs. Krishna werkte als hulpkok, ober en barista 14 uur per dag. Nu heeft hij zijn baan opgezegd om engels te studeren de komende maanden. Over 3 maanden heeft hij een interview om naar Dubai te gaan. Good luck Krishna.

Ik eet fried rice mee met Wilco, zijn vrouw Akea en dochter Pien. Dan wordt oma thuis gebracht, zo blauw als een gympie, ze moet vastgehouden worden want ze kan letterlijk niet meer op haar benen staan.

Even later komt Doma thuis, ze draagt een prachtige jurk. Ze vertelt dat ze een sherpa-bruiloft hebben gehad en laat foto's zien. Wat een happening zeg. De bruid moest heel hard huilen omdat ze haar familie moet verlaten. Ik heb het niet gevraagd maar het is vast een gearrangeerd huwelijk.

Met Maike, die inmiddels ook binnen is, drinken we nog een kopje thee. Zij gaat straks naar huis. En dan komt Kami thuis van de bruiloft. Die kan ook geen stap meer recht zetten. Hij begint hele verhalen te vertellen terwijl hij staat te wankelen.

De taxi voor Maike is er, Kami geeft haar een afscheidsknuffel terwijl hij maar staat te brabbelen, en nog een, en nog een. Wij liggen helemaal in een deuk. Eindelijk lukt het Maike om ons gedag te zeggen en daar is Kami weer. Nog een knuffel. Nou... dag Maike, goede reis.

Kami begint een heel verhaal tegen mij, onsamenhangend en hij gaat maar door. Nou joh, ik ga naar bed, shuva ratri. Yes didi, ik ook hoor. Doma en David niet wakker maken he!! Nee didi. Hij glijdt 2 treden naar beneden op de trap, moet vreselijk lachen, maar dan lukt het hem toch om boven te komen en de juiste deur te vinden, haha. Die zal morgen wel iets minder jolig zijn.

1. Wilma:
    5 december 2023
    Dat lijkt mij zo vreselijk om uitgehuwelijkt te worden.
    Betty, voelt het al een beetje als een afronding van je verblijf in het tehuis?