Nepal 2023: Shechen Monastry

13 oktober 2023 - Kathmandu, Nepal

Ik ben alles, en dan ook echt alles, van mijn nepalese lessen spontaan vergeten. Daar heb ik dan voor zitten blokken, haha. Nou ja, het was me al heel snel duidelijk dat ik deze taal nooit zou leren spreken. Ik had gehoopt nu en dan wat woorden te herkennen maar niets is minder waar. Geen soep van te koken.

Sinds 2 dagen vliegt er af en toe een schim van een man voorbij in het guesthouse. Hij ziet er verwilderd uit en kijkt niet op of om. Zo ook vanmorgen aan het ontbijt. Hij rent van hot naar her, zegt niets, nog geen goedemorgen. Dan roept hij naar de keuken: BORD, MES. Nou ja zeg, dat kan ook wel iets beleefder.

Zodra hij aan tafel zit zegt hij plots:
Where are you from?
Nederland. En jij?
Ik heb geen verblijfplaats, ik kom nergens vandaan en ik kom overal vandaan. Ik heb een huis in Pokhara, in Goa en in Thailand.
Wat doen jullie hier?
Wij werken in een kindertehuis.
Ach, mijn vriendin en ik hebben ook zo'n project, schooltje met 75 kinderen. Maar daar ga ik mee stoppen. Veel te veel papierwerk. Daar hou ik niet van. Ik loop wel door de sloppenwijken en help daar zonder al die rompslomp. Ik haat dat.

Ik ben toen ik 12 was thuis weggelopen, was helemaal klaar met mijn ouders, die waren alleen maar bezig met zoveel mogelijk geld verdienen. Heb sindsdien nooit meer een postbus gehad. Bevrijdend.

Maar hoe verdien jij dan je geld?
Ik geef niks om geld. Oorspronkelijk ben ik geboren in Duitsland maar daar wil ik niet aan herinnerd worden. Ik ben grenzeloos, ik ga waar het weer goed is en waar goed eten is.

Nou, leuk hoor. Ik moet vreselijk om die knakker lachen. Hij geeft niks om geld maar heeft wel 3 huizen. Makkelijk praten denk ik dan. Ik ga eens aan het werk. Fijne dag.
Dat hoef je mij niet te wensen, ik ben een zondagskind, 3x op een zonnige zondag geboren. Ik ben zo'n geluksvogel.
O, fijn voor je. Ajuus. Wat een bijzondere ontmoeting.

Ik heb Jesper meegenomen naar Shechen Monastry om te lunchen. En gelijk het klooster bekeken. Wat is dit toch een heerlijke tuin, een oase van rust in het drukke bouddha. Was lekker en gezellig.

1. Wil B.:
    14 oktober 2023
    Hahaha zeker een bijzondere ontmoeting met een vreemde snijboon :)
  2. Wilma:
    15 oktober 2023
    Die knakker heeft toch iets aan opvoeding mee gekregen. Drie huizen en geeft niets om geld.