Nepal 2023: Skaten.

19 oktober 2023 - Kapan, Nepal

Er gaan veel kinderen naar hun familie vanwege dashain. Voor de kids die in het huis moeten blijven omdat ze geen familie hebben gaan Elisabeth en ik vandaag iets leuks doen. Zij neemt 4 kinderen uit haar eigen project mee en Arun en Nikesh uit ons huis. Ik neem Sudip, Raj, Tundu, Sujata en Geena mee.

We zouden vertrekken om 10 uur vanuit het tehuis maar waar wij een Oudewaters kwartiertje hebben, hebben ze hier een Nepalese 39 minuten. Maar eindelijk is iedereen er dus kunnen we vertrekken.

Het is zo'n 45 minuten lopen en zonder mis te lopen komen we aan. Rudra is er ook, hij kwam op de scooter. De toegang kost 200 NPR (€1,40) per persoon per uur incl. de huur van de skates.

Niemand heeft dit ooit eerder gedaan. Elisabeth is de enige die kan schaatsen. Ik waag me er niet aan, ik ben de fotograaf. Het is lachen om te zien hoe wankel ze langs de reling rollen. Ze hebben de grootste pret.

Nikesh, dat behendige joch dat nergens bang voor is skate in no time alsof hij dat al jaren doet. Ik maak filmpjes en als je het eerste filmpje naast het laatste filmpje ziet zie je een wereld van verschil. De jongens hebben het sneller onder de knie dan de meisjes.

Geena probeert het wel, Sujata vind het doodeng, blijft aan de reling hangen en geeft het al snel op. Maar iedereen heeft plezier. Op de terugweg lopen we langs Utpala om een ijsje te eten met de kids. Didi, kunnen we nog een rondje om de stupa lopen? Ze willen deze dag nog even rekken. Prima hoor, ze hebben echt een feestdag. En dat is precies wat we wilden.

Ik krijg van Elisabeth wat nepalese taallesboeken. Zij doet er toch niets meer mee. We nemen afscheid, zij gaat naar Dolakha met dashain, naar een tehuis van CPCS. We spreken af elkaar nog een keer te ontmoeten voordat zij terug naar België gaat.

Saroj komt niet opdagen en laat ook niets weten. Ik eet nogmaals in het guesthouse met Hans, Mark en Regina. We hebben weer een gezellige avond.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wil B.:
    21 oktober 2023
    Wat fijn dat je de kinderen weer zo'n enorm fijne dag hebt bezorgd!!