Nepal 2023: Ticket voor de stupa.

7 december 2023 - Kathmandu, Nepal

Ik leg het constructie speelgoed waarvan ik de naam niet weet op tafel. De kinderen zijn er dol op. Vooral Pabin vind het helemaal geweldig. Met een paar andere kids speel ik Dobble, ook een spelletje dat ze heel leuk vinden en wat prima even voor schooltijd gespeeld kan worden.

Ik ga vandaag naar de stupa, proberen om de laatste inkopen voor elkaar te krijgen. Gerda vroeg om een warm gevoerde muts en handschoenen, voor Cindy nogmaals op pad voor een suikerpotje en Eva vroeg om vilten sloffen. Ik ben benieuwd of het gaat lukken.

De muts en handschoenen heb ik, de rest niet. Voor de sloffen van Eva moet ik naar Thamel, jammer voor Eva maar dat ga ik niet doen. Suikerpotje gaat ik nog een keer proberen.

Ook moest ik foto's laten afdrukken maar de fotozaak is er niet meer. Maar even aan Dev vragen of hij dat ergens kan regelen. Ik loop terug naar de stupa. Ik word aangehouden door de bewaker. Er staat een politieman met een stok naast hem. Ticket please, zegt hij. Heb ik net vandaag mijn andere tasje bij me. Ik heb er een maar die ligt in mijn guesthouse. You need to buy one. Dat ga ik toch echt niet doen. Je weet best dat ik er een heb, ik kom hier zo vaak. Still you have to buy one. Nee, dat doe ik niet. Ik werk hier in een kindertehuis voor 2 maanden en ga niet elke keer een kaartje kopen. Inmiddels is de politieman een stukje weg gelopen. Next time you bring ticket oke, fluistert hij. Oke, zeg ik, danyabhat. Het stikt van de politieagenten met stokken bij de stupa, wat zal er aan de hand zijn?

Ik ga lekker braised eggplant eten bij de net opnieuw ontdekte tibetaanse chinees. In 2022 was hij gesloten maar nu is hij weer open. Ik verheug me heel erg op dit gerecht, vond dat in 2019 zo ontzettend lekker. En dat is het ook nog steeds.

Ik neem zachte (water)balletjes mee naar het tehuis. Vandaag gaan we lummelen, de kids hebben ook daar lol in.

Ik zie dat Chhechi op het dak zit dus ga ik naar boven. Even een praatje maken. Dag liefje, waarom ben je al zo vroeg uit school? Ze blijkt voor de eerste keer ongesteld geworden en had zoveel bloedverlies dat ze naar huis moest. Ik vraag haar of iemand haar had voorbereid zodat ze wist wat er gebeurde. Dat wist ze.

We hebben nog een heel gesprek over menstrueren en sexualiteit. Ik ben lekker bezig dit jaar, nu dit gesprek, eerder een gesprek over homohuwelijken (=by the way ook mogelijk voor vrouwen) en nog eerder een gesprek over verliefd zijn, sexualiteit en het voorkomen van zwangerschap met één van de jongens. Ik ben verbaasd hoe gemakkelijk de kinders over deze onderwerpen praten.

Meena is bij Robert op bezoek. Kom er gezellig bij zitten, we gaan net koffie drinken. Ga je vanavond mee uit eten? Ja, leuk. Saroj en Sam komen ook weer. Het is gezellig, er wordt veel gepraat en gelachen. Vind je het goed als ik Meena mee uit eten vraag, zegt Robert. Ja joh, tuurlijk. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.

We gaan weer bij Fusion eten omdat Jan graag westers wil eten. Ik ga vanavond voor een pizza. Lekker hoor. We hebben alweer een gezellige avond.

1. Wil B.:
    8 december 2023