Nepal 2023: Vliegticketsaffaire.

15 november 2023 - Kathmandu, Nepal

Vroeg ontbijten, afscheid nemen van Iris, Lisa, Mark en Daan die vandaag naar huis gaan. En om 9 uur zijn we in het tehuis voor de bhai tika ceremonie. Dit is de belangrijkste en laatste dag van Tihar.

Vandaag geven zussen een tika aan hun broers. Anders dan de plak rijst die je opgeplakt krijgt bij Dashain bestaat deze tika uit 5 gekleurde stipjes boven elkaar. Tijdens het aanbrengen van de tika wordt je gezegend voor een lang leven. Nadat deze is aangebracht krijg je een bloemenkrans omgehangen.

Uiteraard gaan we daarna eten. Nandasingh vroeg me of ik nog niet ontbeten had. Heb ik wel. Maar aamaa, je weet toch dat we nu gaan eten, ik had toch gezegd dat je met een festival niet eerst moest ontbijten. Sorry Nanda, vergeten. Maar ik eet heus wel mee hoor. We krijgen kip met aardappel, erg lekker. En een bord met oliebolringen, een appel en een bak snoep.

Terug in het guesthouse komt Gerda in paniek de tuin inrennen. Lies, waar zijn onze paspoorten? Dat weet Lies ook niet. Ik kom er net achter dat de namen op onze vliegtickets niet kloppen zegt Gerda. Mijn meisjesnaam staat er niet op maar mijn mans achternaam. O, klopt mijn ticket wel? Daar blijkt alleen mijn doopnamen op te staan.

Dikke paniek bij Gerda, Temba bellen want die heeft de tickets geregeld. Ik blijf wonderbaarlijk rustig. Het zal wel goed komen, het gaat om een binnenlandse vlucht, dit is Nepal en zowel de achternaam van Gerda's man en mijn doopnamen staan in onze paspoorten.

Helene komt aan. Zij had gevraagd om vrijwilligerswerk in ons huis te mogen doen. Er zijn echter al 2 vrijwilligers (waaronder ik) en ik vind 3 vrijwilligers echt te veel. Maar we gaan haar wel het tehuis laten zien.

Temba is in het tehuis, hij zegt dat het wel goed komt met de tickets, die namen staan toch ook in het paspoort? We gaan het wel zien morgen hoor Temba. Ik heb met het kantoor gebeld zegt hij, ze zeggen dat het geen probleem is. Prima joh, komt goed, tot morgen.

Saroj, Suraj, Sudip en Nima komen langs.
Wat leuk om Nima weer te zien. Dat is lang geleden. Hoe gaat het, wat doe je nu?
Ik heb mijn Japanse taalcursus afgerond didi, maar nu kan ik niet vertrekken. Ze zeggen over 6 of 7 maanden maar dat zeiden ze 6 maanden geleden ook al.
Ik hoorde van Laxmi ook al dat dat zo is. Lekker dan. Waar leef je nu van dan?
Ik woon bij mijn familie didi.
Oke. Ik wens je heel veel succes en duim voor je dat je snel kan gaan.

We eten dal bhat in het guesthouse. Gezellig met 9 mensen aan tafel. Om 8 uur duik ik mijn bed in en val bijna direct in slaap.

1. Josien:
    16 november 2023
    Klinkt als een enerverende dag Betty!