Nepal: Afscheid van Will.

30 november 2022 - Kathmandu, Nepal

We ontbijten op het gemakkie, slepen de bagage van Will naar beneden en gaan dan nog even naar de stupa. We lopen een kora en drinken een bakkie op een dakterras. Het is weer heerlijk weer en Will geniet nog van de laatste zonnestralen. Dan terug naar het guesthouse waar de taxi voor komt rijden. Weer een afscheid, de lastigste voor mij tot nu toe. Dag lief, goede reis en tot gauw.

Lars en ik gaan lunchen bij de griek die geen enkel grieks gerecht op de kaart heeft staan haha. We eten heerlijke auberginestoofschotel met rijst. Daarna heeft Lars nog wat werk te doen en ga ik naar het tehuis. Vanavond gaan we in de groene containers eten. Lars besteld een egg-biryani en krijgt er een schattig ei-muisje op.

Het is mistig. Ik ga vanmorgen naar het tehuis. Ik vertel de staff dat er vandaag geen engelse les is. Alisha vraag wanneer ik weer iedere dag kom. Nou meisje, morgen ben ik er, woensdag niet. Vanaf donderdag kom ik weer elke dag, goed? Oke didi. Ik breng de kinderen naar school en loop dan terug naar het guesthouse.

Inmiddels schijnt de zon. Lars en ik pakken de taxi naar Pullahari Monestry. Uiteraard doet de bewaker weer lastig. Nee, we zijn gesloten, je mag er niet in. Hij is niet te vermurwen. Jammer hoor. Even verderop staat een hek open en kunnen we een trap op. He, kom terug roept de bewaker. Wat wil je in het klooster, kijken of bidden? Alleen kijken. Oke, als je daar wat geld geef mag je wel door. Oke, dank u.

We zijn de enige toeristen, wat een oase van rust zo aan de rand van Kathmandu. Er komt een jonge monnik langslopen.
Willen jullie binnen kijken?
O, mag dat?
Ja hoor. Hij doet de deur van het slot en gaat met ons naar binnen. Wat een buitenkansje. Ik ben hier al best vaak geweest maar heb nog nooit binnen kunnen kijken. Mijn dag kan niet meer stuk.
Waar komen jullie vandaan? vraagt de monnik.
Uit Nederland.
Oh, ik ben voetbalfan (welke nepalees niet) en Nederland is echt goed. Ben je boeddhist?
Nee, dat niet. Wij zijn christen.
Hij gaat gelijk van alles uitleggen. Ik versta niet alles maar het is toch leuk.

We lopen door het bos langs de rand van Kathmandu naar Kopan Monestry. Als ik zie welke bewaker er staat weet ik al dat we niet binnen komen. En dat klopt ook. Dus doen we maar een drankje op een dakterrasje iets verderop alvorens terug te lopen naar het guesthouse.

Later gaan we nog een drankje doen in de tuin van Shechen Monestry, wederom een oase van rust in deze hectische stad. We eten een heerlijke fried rice in het guesthouse, Doma is een goede kok. Saroj komt langs met Sujan en Sandesh en we maken kennis met een nieuwe gast in het guesthouse. Een zwitserse man die hier een paar dagen een school (opgericht door zwitsers) komt inspecteren. En er is alweer een dag voorbij.

1. Wil B.:
    2 december 2022
    Fijn om deze dingen met Lars te doen Betty!!