Nepal: Lies en Gerda zijn er weer.

30 oktober 2022 - Kathmandu, Nepal

Hoewel ik gezegd heb dat het echt niet hoeft komt Saroj nog steeds elke dag. Meestal komen er nog 2 of 3 anderen mee. Ze drinken wat, we praten wat en dan gaan ze weer. Ik laat het maar, schijnbaar heeft hij er behoefte aan om me dagelijks te zien en eigenlijk is het ook wel gezellig.

Lies en Gerda komen na 3 jaar weer naar Nepal. Binita, de sponsordochter van Gerda, wil graag mee hen ophalen op het vliegveld maar niet zonder mij. Ach meisje, dat past toch allemaal niet in de taxi. Zorg ervoor dat je om 10 uur in het guesthouse bent dan wachten we hen daar samen op. Dat is een goed idee didi. En wat is Gerda blij om haar weer te zien.

Met Gerda loop ik een kora om de stupa. We wisselen wat geld. Het is erg druk bij de stupa dus we besluiten om koffie te gaan drinken in de tuin van Shechen Monastery. Als we daar binnenkomen is het een oase van rust in een verder hectische en drukke omgeving.

De kids zijn niet zo te porren voor spelletjes om hun engels te verbeteren. Dus praat ik maar heel veel met ze, verkapte conversatielessen. Dat gaat best goed.

Ook poging 2 om met Saroj naar de oogarts te gaan mislukt. Ondanks de afspraak was deze de 1e keer vroeg naar huis vanwege tihar en vandaag is hij gewoon niet komen opdagen. Ik zeg tegen Saroj dat ik er aan twijfel of het lukt een bril voor hem aan te schaffen voordat ik naar huis ga in december. Haha, dit is zo echt Nepal. Hopelijk wordt het 3 keer scheepsrecht.

Morgen komt er een groep leerkrachten en zorgverleners van Meerwerf Goes Global uit Den Helder. Zij komen de leraren van Jeevan Tara Academy, waar onze kinderen naar school gaan, trainingen geven. De zorgverleners gaan in het ziekenhuis aan de gang.

We eten met 9 mensen egg-fried-rice in het guesthouse. Het is erg gezellig. Mariette, Niels en Rhodé vertrekken morgenvroeg voor een trekking en gaan dus vroeg naar bed. Lies, Gerda, Doma en ik sluiten deze dag af met een potje Keezen. Heel gezellig, veel gelachen.

De lerarengroep uit Den Helder brengt een enorme hoeveelheid kleren, boeken en knutselspullen mee. We laden een taxi barstensvol en Nanda propt mij er ook bij. Later komen Lies, Gerda en de leraren naar het tehuis. De kinderen krijgen sexuele voorlichting, echt super.

Ik krijg een berichtje van Saroj dat de oogarts er is en dat hij nu moet komen. Ik vraag Nanda of hij me naar het guesthouse wil brengen. En zo zit ik alweer achterop de motor. Nu lukt het wel om een bril aan te schaffen. Toch 3x scheepsrecht.

1. Wil B.:
    31 oktober 2022
    Iedere dag weer verrassingen en veranderingen bij jullie Betty :)
  2. Else Smit:
    1 november 2022
    Leuk dat Lies en Gerda er zijn. En dat Sareoj nu wel bij de oogarts terecht kon.