Nepal: Ongedierte.

7 november 2022 - Kathmandu, Nepal

Kathmandu, hoofdstad van Nepal, veel smog, hectisch verkeer, vuil, ongedierte, straathonden, herrie, bedelaars, slechte wegen, stoffig, armoede.

Maar ook prachtige gebouwen, kloosters, bodnathstupa, swayambunath, durbar square, pashupatinath, thamel, mooie en lieve mensen, rust, magisch sfeertje.

Onderweg naar Thamel zie ik steeds meer grote dure auto's tussen de gedeukte en armoedige taxi's rijden. Ik zie mooie grote gebouwen. Het verschil tussen arm en rijk wordt steeds groter en zichtbaarder.

Overdag liggen de zwermen straathonden rustig te slapen in de zon. In het donker echter worden ze wakker, gaan ze als roedel op pad en zijn ze behoorlijk bedreigend. Meestal bijten ze niet maar als je de pech hebt wel gebeten te worden kun je maar beter zo snel mogelijk naar het ziekenhuis gaan. Grote kans dat je rabiës oploopt en als je niet binnen 24 uur na een beet, krab of lik begint met een serie van vier vaccinaties met antiserum is rabiës dodelijk.

Op de wandeling naar Pullahari Monastery zien we een grote groene slang langs een muur omhoog kruipen. Prachtig om te zien, je ziet steeds zijn gespleten tongetje naar buiten schieten. Waarschijnlijk is het een zeer giftige groene mamba. Mooi om te zien maar toch maar een beetje uit zijn buurt blijven.

In het guesthouse krijg ik een foto doorgeappt van een gast. Ik sta in mijn badkamer en heb een huisdier. Enig idee wat het is? Ja, dat weet ik zeker wel. Het is een kakkerlak. Dat zijn torren die je in dit soort landen veel ziet. Ze zijn moeilijk te bestrijden. Gelukkig zien we ze maar zelden in het guesthouse.

We zitten gezellig met elkaar in de "huiskamer" te praten en een biertje te drinken. Plots komt er een rat naar binnen lopen. Hij rent langs de bank, schrikt van Hans die daar toevallig net staat, springt op de bank en in de nek van Marcelin. Zij slaat hem van zich af, de rat rent weer naar buiten en verdwijnt tussen het vuil op straat. Dit alles gebeurd razendsnel. Wat ben ik gelukkig dat ik niet net op de bank zat. Gadsie.

Tot zover de griezelverhalen over het ongedierte in Kathmandu.

1. Marion Ringeling:
    7 november 2022
    Ik weet het zeker, ik ga nooit naar Nepal😬
  2. Margret:
    7 november 2022
    Weer een smakelijk verhaal om te lezen, maar wij hebben Nepal doorgestreept op ons lijstje🙈
  3. Wil B.:
    7 november 2022
    Dit is wel heftig, niets voor mij. Ik zou geen oog meer dichtdoen....
  4. Wilma:
    7 november 2022
    Betty, kakkerlakken en ratten heb ik ook liever niet als huisdieren. Jakkes wat angstig.
  5. Marijke:
    10 november 2022
    Gatsie, die wil je niet als huisdier zeg. Jakkes.