Nepal: de reis er naar toe.

14 oktober 2022 - Kathmandu, Nepal

En dan is het woensdagochtend 12 oktober 2022, vandaag vertrek ik. Een wonder is geschiet, de printer doet het weer, pfff.

Tjitske brengt me naar het vliegveld. We gaan ruim op tijd weg, houden rekening met de spits. Er is geen spits dus ik ben om half 6 op Schiphol dat er van buiten leeg uit ziet. Hoopvol.

Binnen is echter anders, ellenlange rij hoewel ik denk dat het afgelopen zomer wel erger geweest zal zijn. Het kost me ruim 2 uur om bij de incheckbalie te komen. Nu de security en de douane nog. Ik hoop maar dat ik op tijd bij de gate kan zijn. En dat lukt, ik ben in no-time door alle controles heen. Het is allemaal goed georganiseerd. Mag ook wel eens gezegd.

We boarden op tijd en om 22.06 uur ga ik bijna op tijd met Emirates de lucht in. Na een goede vlucht land ik om 6.30 uur op Dubai airport. Nu moet ik vijf uur en een kwartier wachten op mijn volgende vlucht. Gelukkig hebben ze hier heel veel ligstoelen staan dus dat wachten is zo erg niet.

Een uur voordat we moeten boarden besluit ik uit mijn luie stoel te komen en op zoek te gaan naar de juiste gate. Dat is maar goed ook want ik moet naar een andere terminal. Dat blijkt een busreis van dik een half uur te zijn. Op tijd kom ik bij gate F8. We boarden op tijd en dan begint het wachten. Er zit een vrouw in het vliegtuig die erg boos is en dat ook luid en duidelijk laat horen. Ze is nepalees, ik versta geen bal van wat ze zegt maar het is duidelijk dat ze niet blij is met haar zitplaats. En dan vertrekken we ook nog te laat omdat er een technisch mankement is met de bagage. Daar wordt ze nog bozer van.

Als na 1 uur wachten de problemen zijn opgelost en het vliegtuig gaat taxiën halen we opgelucht adem. De boze mevrouw is inmiddels nog bozer, rent heen en weer tussen zitplaats en stewardes en toilet. Dan begint ze te kotsen en daar komt geen eind meer aan. Dus mevrouw wordt uit het vliegtuig verwijderd. Haar bagage moet eruit en er komt schijnbaar veel papierwerk bij kijken.

De piloot deelt mee dat het eindelijk klaar is. Maar nu is de crew te moe en moet vervangen worden. De bussen staan klaar, na 4 uur vastzitten in het vliegtuig worden we naar de terminal terug gebracht. We moeten weer door de security en dan naar gate F8. Verder is er geen enkele informatie wanneer we vliegen.

Bij navraag zegt de een van niets te weten, de ander dat we om 16.45 uur de lucht in gaan. Dat niets weten is nog het lastigste. Ik stuur een bericht naar het guesthouse dat ik niet weet wanneer ik aankom want zij zouden me ophalen.

Rond half 5 wordt duidelijk dat het niet 16.45 uur wordt. Misschien 18.00 uur of misschien wel morgen. Klinkt fijn. Ik sta met een poolse dame, een man uit Kazachstan en een zwitserse vrouw die al 15 jaar in Dubai woont te kletsen. Een meisje zegt dat ze maar een ander ticket gaat kopen. Maar zie je geld dan maar eens terug te krijgen.

Ik draai me om en kijk naar gate F7. He, kijk nu, daar staan ze te boarden en het zijn de mensen uit ons vliegtuig. Huh?? Er staat niets vermeld, het is een andere gate, er is ook niets omgeroepen en we hebben het nog geen 5 minuten geleden gevraagd. Kom op, aansluiten maar.

Er heerst een opgewonden stemming maar we geloven het pas als we van de grond los zijn. Om 19.00 uur gaan we dan echt de lucht in. Fly-Dubai is een prijsvechter, voor werkelijk alles aan boord moet je betalen. Wil je oortjes om een film of muziek te horen kost dat geld, wil je eten of drinken kost dat geld, wil je een film kijken of een spelletje doen kost dat ook geld. Het wordt dus een saaie vlucht want ik ga uit principe nergens voor betalen. Vanwege de vertraging krijgen we een wel een gratis warme maaltijd. Gelukkig want de maag knort inmiddels behoorlijk. Omstreeks kwart voor 12 landen we, voordeel is dat het heel erg rustig is en we alle controleposten zo voorbij zijn. Van alle verplichte papieren willen ze alleen het vaccinatiebewijs zien. De bagage ligt snel op de band.

Ik heb direct een berichtje naar the Valley guesthouse gestuurd toen ik geland was. Als ik naar buiten loop staat Lobsang me al op te wachten. Wat is dat fijn, op dit tijdstip staan er nauwelijks taxi's meer bij vliegveld. Hoi Lobsang, fijn je te zien. Welkom didi, hij hangt me een kata om. De eerste heb ik alvast weer te pakken. Om 00.30 uur zijn we in het guesthouse en ik rol gelijk mijn bed in

1. Christel:
    14 oktober 2022
    Het was weer een bijzondere reis. Nu lekker genieten!
  2. Marijke:
    14 oktober 2022
    Betty, wat een reis zeg. Je zal vast lekker geslapen hebben.
  3. Marion Ringeling:
    14 oktober 2022
    Wat een ellende, leuk hoor dat reizen😜maar gelukkig ben je er nu en kan je dit achter je laten en gaan genieten van je "vakantie". Heel veel plezier!!!
  4. Wilma:
    14 oktober 2022
    Betty, het lijkt wel of ze het zo voor je regelen, zodat jij een mooi verhaal kan schrijven. Wat een ellende!
  5. Elsbeth:
    14 oktober 2022
    Een hoop ellende maar ook wel hilarisch om te lezen, waarschijnlijk minder leuk als je het meemaakt. Maar je bent er, dat is het belangrijkst.
  6. Mariette:
    14 oktober 2022
    Tegen de tijd dat je dit leest zit je al lang hoog en droog (?) in Kathmandu; Valley Guesthouse.
    Wat goed dat je al die hindernissen neemt voor je doel; 2 maanden werken in een kinderhuis. Chapeau! Heb het goed daar en blijf gezond. Liefs uit Linschoten.
    Willem en Mariette
  7. Else Smit: