Nepal: Tongba.

6 december 2022 - Kathmandu, Nepal

De bespreking met Saroj en Temba loopt goed. De universiteit is deze week begonnen maar Temba gaat donderdag met de directeur praten en het inschrijfgeld betalen. Hij verwacht dat Saroj zondag naar school kan.

Ik vraag Saroj op me te wachten tot na de engelse les zodat we samen naar huis kunnen lopen. En dan gaat mijn laatste engelse les beginnen. We spelen bingo vandaag en ik heb wat prijsjes gekocht. Ze krijgen allemaal een bingokaart waar engelse woorden opgeschreven staan ipv nummers. Ik lees een beschrijving op en zij moeten dan het bedoelde woord aankruisen. Ook dit verloopt weer prima.

Daarna vraag ik ze om me te vertellen over hun festivals. Ze zitten me wat wazig aan te kijken dus vraag ik om me te vertellen over Tihar. Dat gaat goed. Binu neemt het voortouw. Daarna vraag ik naar Dashain en ook daarover ontstaat een gesprekje. En dan sluit ik de laatste les af.
Bedankt voor jullie aanwezigheid en inzet.
Bedankt didi, dat je ons les wilde geven.

Saroj gaat met me mee naar het guesthouse. Eindelijk kunnen we wat losse eindjes oplossen. Ik vertel hem dat ik het heel leuk vind dat er altijd wel wat jongens meekomen. Maar dat we ook wel eens iets te bespreken hebben waar ik zijn vrienden liever niet bij heb zitten. We hebben een goed gesprek en ik ben helemaal tevreden.

In de middag ga ik met Rajkumar schoenen kopen. Ik vertel hem dat zijn sponsor deze aan hem geeft. Hij zegt spontaan thank you Carolina zonder nog maar een schoen gezien te hebben. Ik vraag Sudip mee te gaan omdat ze nu eenmaal lagere prijzen rekenen aan nepalezen. Rajkumar zoekt echt leuke schoenen uit en is de koning te rijk. Zo leuk om zo'n joch zo blij te zien.

Sudip (17) loopt de hele weg met zijn arm om mijn middel. De mijne hangt op zijn schouder. Nepalezen lopen graag zo over straat. Zaterdag liep ik ook al hand in hand met Nandasingh (23) over straat. Het voelt een beetje vreemd. Ik hoop maar dat toeristen die me zo zien lopen geen rare gedachten krijgen, haha.

Bhim komt naar me toe
Didi, jou my godmother. Give me shoes. Sorry Bhim, ik ben je godmother niet. Ik dacht dat Lies didi jouw godmother was?
Ja, Lies didi my godmother and you my godmother. Give me shoes.
Dat kan niet hoor liefje. Je hebt pas nog iets leuks van Lies didi gehad. En afgeleidt is hij alweer.

Terug in het guesthouse vraagt Doma of ik tongba wil proberen. Ja, dat moet eigenlijk wel nu ik de kans heb. Tongba is een zelfgestookte alcoholische drank van gierst die veel wordt gedronken in de oostelijke bergen van Nepal. Het is de traditionele en inheemse drank en hij is retesterk. Het is een winterdrank om warm te blijven in de kou. De tongba zit in een soort maatbeker van een halve liter. Daar giet men kokend water op, laat het een poosje trekken en dan drink je het met een rietje. Het opgieten van kokend water doe je minimaal 3 keer en de tweede keer is hij het sterkst. Leuk om een keer geprobeerd te hebben, ik vind het niet echt lekker, ik ben na één maatbekertje al aangeschoten, volgende keer pas ik.

En nu lekker naar bed, ik denk zomaar dat ik heerlijk zal slapen. Welterusten.