Nepal: Zieken.

18 november 2022 - Kathmandu, Nepal

Vandaag nog meer zieken in het tehuis. De kinderen zitten en liggen erbij als natte dweilen. Ze hebben koorts, hoofdpijn, snotneus, keelpijn en hoesten zich verloren. Komt van de kou didi. In de ochtend en avond wordt het idd al behoorlijk koud maar overdag is het aangenaam warm. Maar vandaag geen activiteiten met de kids.

Dipendra en Deepak zijn even in het tehuis. Zij gaan met Nandasingh en Dev eten bij de stupa. Gezellig. Bij Pratik (die ook ziek is) lopen de tranen over zijn wangen. Deepak is zijn oom en nu gaat hij weer weg. Ach jochie, hij komt je wel weer opzoeken en in de vakanties mag je bij hem logeren. Hij kruipt bij mij op schoot voor troost en zo zitten we een hele poos saampjes op het stoepje. Als ik niet ziek wordt heb ik echt een dijk van een weerstand.

Vandaag de eerste engelse conversatie les gegeven. Dat viel nog niet mee, waar ben ik aan begonnen. Ik ben geen leraar. Binu, Bimala, Durga, Sumitra, Yangji, Subeckcha, Amar, Surye en Dev waren aanwezig. Zij kwamen allemaal met een schrift en potlood binnen en gingen achter een bankje zitten.

Moet je geen marker hebben didi?
Nee hoor, we gaan alleen maar praten.
Heb je geen boeken didi?
Nee, we gaan alleen maar praten. De bedoeling is dat jullie dat iets gemakkelijker gaan doen in het engels.

Ik begin met een liedje in het engels met de tekst erbij zodat ze de uitspraak horen. Daarna een voorstelrondje. Het gaat heel moeizaam. Dan draag ik wat onderwerpen aan. Helaas komt er geen gesprek op gang. Ik heb even buiten het nepalese lessysteem gerekend. Niks interactief, gewoon zitten aan je bankje en laat de informatie maar komen. Niemand spreekt tenzij ik iemand aanwijs. Na 45 minuten ben ik er wel klaar mee. Voor morgen moet ik iets anders verzinnen. Dit wordt nog een enorme uitdaging.

Saroj appt dat hij vandaag niet komt. Goed hoor knul. Paul komt thuis, we drinken een biertje en gaan samen uit eten. Het is zijn laatste avond, morgen vliegt hij terug naar Antwerpen. Terug in het guesthouse drinken we de voorraad Tuborg (bier) op alvorens te gaan slapen.

1. Wilma:
    18 november 2022
    Leuk Betty of moet ik zeggen Juf Betty.
    Zal zeker niet makkelijk zijn om les te geven zonder interactie. Een wereld van verschil met het Nederlands onderwijs.