NZ: van Auckland naar Paihia.

12 januari 2023 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Om half 8 vertrekt de bus vanuit Auckland. Iedereen is er op tijd. Vandaag hebben we een busrit van zo'n 6 uur voor de boeg.

Eerst rijden we naar het plaatsje Matakohe waar The Kauri Museum staat. De tentoonstelling in dit museum verteld het verhaal over de pioniersdagen toen europese kolonisten kauri-hout en kauri-gom wonnen. Wat er met dat hout werd gedaan en over het verloren gaan van de kauribossen. Een deel van de groep bezoekt het museum, een ander deel (waaronder wij) blijft buiten foto's maken en een bakkie koffie drinken.

Daarna rijden we naar Waipouha Forest, het grootst overgebleven Kauri-bos in NZ. Onder leiding van een maori gids maken we een wandeling van ong. 5 km. door deze jungle. Omdat de kauribomen erg kwetsbaar zijn voor een bepaalde schimmel moeten we onze schoenen goed schoon borstelen en ontsmetten alvorens het woud te mogen betreden.

De gids begroet ons in het maori. Alsof we dat kunnen verstaan. Gelukkig vertaald ze ook wat ze zegt haha. Dit bos is heel erg mooi, tjonge, hier kan ik echt van genieten. En ik merk dat ik nu in vakantiestemming kom. Gelukkig maar.

De overgebleven kauribomen zijn onwijs grote en hoge bomen. Indrukwekkend. Zo mooi. De gids verteld van alles, soms in het maori, soms zingt ze en dan vraagt ze ons stil te zijn. We komen bij een gigantische boom, Tane Mahuta, (vertaald "God of the forest") genaamd. Hij is 3500 jaar oud, 45 meter hoog en heeft een omvang van 16 meter. Het is de grootste bekende levende kauriboom van NZ.

De gids prevelt wat in het maori, zingt weer een lied en vraagt ons stil te zijn en te denken aan onze geliefden die ons ontvallen zijn, onze geliefden die ziek zijn, aan de oorlogs-slachtoffers van de oorlog in Oekraïne, aan oorlogs-slachtoffers in het algemeen. Wij staan daar heel stil aan de voet van deze boom. Het heeft een heel mystieke sfeer. Wat een bijzondere belevenis. Daarna is er tijd om foto's te maken, afscheid te nemen van de gids en verder te gaan.

We stoppen nog één keer, op een plek waarvan onze chauffeur Dave zegt dat we geheid wauw gaan zeggen. Hij heeft gelijk, we hebben hier een fantastisch uitzicht op Bay of Islands. WAUW.

In Paihia komen we aan in Kingsgate Hotel waar we 3 nachten blijven. Mooi hotel, prachtige kamers. Het strand aan de overkant van de weg, zwembad bij het hotel, restaurantjes en pubs volop om ons heen. Hier is het goed toeven.

1. Else Smit:
    12 januari 2023
    De reis is begonnen. Leuk om gelijk in "maori"sfeer te komen. Veel plezier.
  2. Marijke:
    13 januari 2023
    Weer mooi om jullie belevenissen te lezen. Bijzonder: schoenen schoonmaken en poetsen voor je een bos in gaat😅
  3. Betty:
    13 januari 2023
    Wat nog gekker is..... datzelfde ook weer als we het bos uitkomen.
  4. Maartje Spruit:
    13 januari 2023
    Wat leuk om te lezen weer Betty, veel plezier en een mooie reis met elkaar !!
  5. Wil B.:
    15 januari 2023
    Nog niet zo heel lang op reis en nu al zulke mooie dingen gezien en meegemaakt. Fijn!!