NZ: Van Paihia naar Rotorua.

15 januari 2023 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

7 uur vertrekken we voor een lange reisdag uit Paihia. Na slechts een kort ritje stoppen we in Kawakawa voor een toiletstop. Huh?? Nu al?? Jazeker, maar niet zozeer omdat we moeten plassen maar om de bijzondere openbare toiletten ontworpen door de Oostenrijker Friedensreich Hundertwasser te bekijken. En bijzonder zijn ze, met ronde vormen, veel mozaiek en een groen beplant dak. Deze man was duidelijk geïnspireerd door de spaanse ontwerper Antoni Gaudi. Heel bijzonder.

We rijden door een mooi groen landschap, stoppen voor koffie, rijden weer door, stoppen voor lunch, rijden weer door. Tot we op een punt komen waar we even de benen gaan strekken. We gaan wandelen langs een rivier, "Te Waihou Walkway" (the blue spring). Het zonnetje schijnt, de omgeving is prachtig. Wat is het water ontzettend helder en wat een mooie kleuren heeft het. Echt fijn om even uitgelaten te worden in zo'n mooie omgeving. Na anderhalf uur wandelen komen we weer aan bij de bus.

We rijden door naar Sumida Lake Hotel in Rotorua. Hier blijven we de komende 2 nachten. Het hotel ligt pal aan het grote meer van Rotorua. Overal in dit plaatsje stijgen rookpluimen uit de grond op. Het ruikt hier overal sterk naar zwavel. Dit plaatsje barst van de vulkanische activiteit.

Vanavond willen we naar The Redwoods Treewalk. In de boomtoppen
ligt een parcours van 28 hangbruggen
op 10 tot 20 meter hoogte in bomen. In de avond hangen er sfeervolle lichten in de bomen. Het lijkt ons wel leuk om te zien.

We moeten een taxi regelen want Dave heeft het maximale aantal uren voor vandaag al gereden. Ik stuur een berichtje in de app wie er mee wil, dan kunnen we de taxikosten delen. Uiteindelijk willen er 18 mensen mee. Het valt nog niet mee om aan een taxi te komen. Uiteindelijk komen er ubers. Het komt beroerd uit want er mogen 4 mensen per taxi. Wij hebben in Monteverde in Costa Rica al eens over dergelijke hangbruggen gelopen, alleen niet verlicht, dus zien wij er van af, niet zo'n zin om met ons tweetjes  een taxi te nemen.

En wat ben ik achteraf blij. Wij zitten te kaarten in de lobby als de eersten alweer terug komen. Er was een wachtrij van 45 minuten om binnen te komen en zij hadden echt geen zin om nog langer in de rij te staan. Best gelopen voor ons.

1. Josien:
    15 januari 2023
    Waar ziet het er prachtig uit zeg! Zo mooi groen. Er het toiletgebouw was zeker het stoppen waard. Het is weer erg leuk om met jullie mee te lezen 🤓