NZ: Peninsula Encounter & Wildlife Cruise.

2 februari 2023 - Dunedin, Nieuw-Zeeland

Het Otaga schiereiland staat bekend om
zijn wildlife. We kunnen kiezen uit gewoon lekker niks een dagje in Dunedin doorbrengen of uit 2 excursies: Peninsula Encounter of Peninsula Encounter  & Wildlife Cruise. Je gaat bij beide excursies op zoek naar wildlife. Je gaat naar een
kolonie Nieuw-Zeelandse zeeleeuwen, je bezoekt de albatross broedkolonies en de laatste stop is bij de met uitsterven bedreigde geeloogpinguïn conservation reserve.

Als je de cruise erbij boekt vaar je ook nog langs kolonies nieuw-zeelandse pelsrobben. Dat belooft veel goeds dus we schijven ons in. Eerst gaan we naar de albatrossen. Broedkolonies?? We zien 6 beesten op hun nest zitten. De rest heeft het nest aan de andere zijde van de berg waar we niet mogen komen. Hmm.... valt een beetje tegen.

Dan blijkt de boot niet te varen vanwege de ruwe zee. Daar kan niemand iets aan doen maar teleurstellend is het wel. Geen zeeleeuwen dus. Wel moeten we nu tweeenhalf uur hier wachten. Het is best leuk om even naar de meeuwen an andere vogels te kijken maar het duurt wel heel erg lang. Zo leuk is het hier nu ook weer niet.

Nou ja, vooruit dan maar, alle hoop op de pinguins. Bij het infopraatje zegt de gids dat we plenty geeloogpinguins gaan zien. Volg mij maar zegt ze. We lopen door tunnels naar een schuilhut aan het strand. Best leuk.

Kijk daar, onder die boom ligt een jong. Ik kijk, zoom in.... maar zie niks. Kijk even door de verrekijker. Dat doe ik maar ik zal wel blind zijn, ik zie het niet. Daar... bij die boom ligt een kei met een witte streep, dat is een jong. Tjonge, jonge zeg, wat een sensatie en dat bedoel ik heel erg cynisch.

We lopen naar een andere schuilhut, daar komen de ouders aan land. Oke.... weer niets te zien. Ja, dat komt omdat er momenteel maar 1 ouderpaar is en die komen 1x per dag terug naar hun jong. Of ze slaan een dag over. Dus hoe groot is de kans dat wij die gaan zien. Heel erg nihil. We zien ze dus ook niet. Dan gaan we naar een centrum waar een hussie pinguins op een dotje in een hokkie staan. Zij worden hier grootgebracht om later weer uitgezet te worden. We zien dus alleen een aantal beestjes in gevangenschap. Leuk hoor (bedoel ik ook cynisch).

Eerlijk is eerlijk, de uitzichten op zee zijn mooi. Dat de boot niet vaart is overmacht. Wildlife kan je niet sturen, het is geen dierentuin. Maar toch.... deze excursie is buitengewoon teleurstellend. Ik zou het echt aan niemand aanbevelen. Wat heb ik spijt dat ik niet gewoon een rustig dagje in Dunedin ben gebleven. Maar ach, alle andere dagen van deze vakantie waren hoogtepunten.

1. Karianne:
    2 februari 2023
    Wat een pech! Je kunt het niet sturen maar ik snap de teleurstelling hoor!
  2. Wil B.:
    5 februari 2023
    Dit is wel heel jammer.....