NZ: Tongariro nationaal park.

18 januari 2023 - National Park, Nieuw-Zeeland

Om half 6 gaat de wekker, Will maakt zich klaar om om kwart voor 6 op de bus te stappen. Samen met Gerard, Wietze, Inca, Jos, Jacqueline en lange Piet gaan ze de 19,5 km. lange Tongariro Alpine Crossing lopen. Het weer zit mee, het is koud maar helder weer. Good luck allemaal, veel plezier en tot vanmiddag.

Om 8 uur vertrekken Wiesje, Gerty, Peter, Freeke, Linda, Annemiek, Sjaak, Hennie, Douwe, Ingrid, kleine Pietje, Dimphy en ik naar Tawhai Falls, een waterval in Tongariro National Park. Beter bekend als Gollum's Pool, een deel van de set in Lord of the Rings als de verboden poel waarin Frodo en Faramir Gollum vangen. De wandeling naar de waterval is 800 meter, de waterval is gewoon een waterval en het is leuk om even daar geweest te zijn.

En door gaan we naar Whakapapa village (betekent genealogie in Maori-taal). Dit is een van de grootste skigebieden van NZ. Met de Sky Waka-gondel gaan we stratovulkaan Mount Ruapehu op, met 2797 meter de hoogste berg op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland.

Boven stappen we uit, zien we paden van los vulkanisch gesteente, puimsteen en zand eerst naar beneden gaan en daarna omhoog.  Al snel besluiten Gerty, Wiesje, Dimphy en ik niet te gaan wandelen maar op het terras aan de koffie te gaan. En dat doen we.

De rest van de groep komt na verloop van tijd weer binnen druppelen. Inmiddels is de zon weg en wordt het koud hier boven. We nemen de gondel terug naar beneden en zien de top van de berg in de wolken verdwijnen. Wat hebben we geluk gehad zeg.

Terug in het hotel duiken er een aantal in de hottub terwijl we wachten op de terugkomst van de trekkers. Will en Gerard komen als eerste terug. Moe en heel voldaan. Het is een prachtige ervaring geweest om door het landschap van de Tongariro met de mooie uitzichten te lopen. De naam Tongariro is een Maori naam en betekent zoiets als Vuur.

Ze zien verschillende gekleurde kraters, zoals Red Crater Lake. Sommige kraters zijn
gevuld met water welke nu bekend staan als Blue Lake en The Emerald Lakes. Bovendien hebben ze (net als wij vanaf Mount Ruapehu) prachtig uitzicht op Mount Ngauruhoe, beter bekend als Mount Doom uit de film Lord of the Rings.

Later komen ook de laatste 5 weer terug. Sommigen zijn zo moe dat ze direct in bed kruipen. Maar met het grootste deel van de groep gaan we gezamenlijk eten in het hotelrestaurant. Een gezellige afsluiting van een inspannende dag voor de meesten van ons.

1. Wil B.:
    20 januari 2023
    Inspannende dag maar fijn dat iedereen mooie dingen heeft gezien!!!