NZ: Van Wellington (noordereiland) naar Picton (zuidereiland).

21 januari 2023 - Picton, Nieuw-Zeeland

We vliegen met Sounds Air naar het Zuidereiland vandaag. Het is lachen, een heel klein vliegveld, 2 kleine propellervliegtuigjes, het doet een beetje knullig aan. Paspoort niet nodig. Wel bagage wegen, om de beurt en dan krijgen we een oranje of geel kaartje, dat blijkt onze boardingpas te zijn. We worden in 2 groepen verdeeld want er kunnen maximaal 12 mensen in de kleine Cessna.

Groep oranje vertrekt eerst. Wij zijn geel en moeten een kwartiertje wachten. Dan komt een knul vertellen dat onze piloot niet wil vertrekken voordat ze weet of groep oranje in Picton kon landen. Als er teveel wind is moeten we uitwijken naar Blenheim.

Na een half uur roept de knul dat we kunnen vertrekken. We leveren ons gele kaartje weer in, lopen de landingsbaan op en klauteren in het kleine vliegtuigje. De piloot draait zich om en verteld dat we in 20 minuten naar Picton vliegen. En dan zijn we klaar voor de start.
Het is grappig dat we alles zo goed kunnen volgen wat de piloten doen.

We vliegen onder de wolken dus hebben een leuk uitzicht. Ik speur de zee af naar dolfijnen en/of walvissen maar helaas tevergeefs. De piloot draait zich om en zegt dat we wel in Picton kunnen landen maar dat het een beetje hobbelig zal worden. Op hoop van zegen. Het valt uiteindelijk best wel mee.

We slapen in het Picton Yacht Club Hotel, maar de kamers zijn nog niet klaar. Dus dumpen we de bagage in het restaurant en gaan de stad in. We eten een lunch bij een nederlandse bakker. Daarna zwerven we door het stadje en langs de haven waar een maritiem festival plaats vindt. Het is gezellig, allemaal kraampjes, eettentjes, braderietje.

We komen bij het Edwin Fox Museum wat gaat over een zeilboot met die naam. Deze oude schuit ligt hier en we kunnen er in. Het doel is niet om de boot te restaureren maar om deze te bewaren. Het is gaaf om op het oude hout van deze boot te mogen lopen. Een klein maar leuk museumpje.

We eten een wafel aan een kraampje voordat we in het hotel de sleutel van onze kamer gaan halen. We zetten onze bagage in de kamer en gaan dan op pad. We maken een leuke wandeling over een slingerend, dalend en stijgend pad langs het meer. Is erg mooi.

Eenmaal weer terug komen we Jos en Jacqueline tegen. We gaan samen een biertje drinken in een ierse pub. Dan worden we weggestuurd want de tafel is gereserveerd. Zullen we samen gaan eten? Ja hoor, gezellig. Het valt niet mee om iets te vinden maar uiteindelijk komen we uit bij een indisch restaurant waar we heerlijk hebben gegeten.

1. Margret:
    22 januari 2023
    Wauw Betty, met een Cessna mee dat is een enorme leuke ervaring, prachtig uitzicht en om zo dicht bij de piloten te zitten.
    Wij hebben dit mogen beleven toen Eric 12 jaar geleden in Phoenix zijn opleiding heeft gedaan. Iets om nooit meer te vergeten!
    Nog heel veel plezier toegewenst. Het is weer erg leuk om je verhalen elke dag te lezen.
    Groetjes, Margret en Ton