NZ: Wellington.

20 januari 2023 - Wellington, Nieuw-Zeeland

Vandaag een daagje in Wellington, met maar 200.000 inwoners maar een kleine hoofdstad. Omdat er vaak veel wind staat wordt de stad ook wel Windy Wellington genoemd. Het weer is sowieso iets waar je rekening mee moet houden. Deze stad heeft gemiddeld maar 50 mooie, droge dagen per jaar. En daar hebben wij er 2 van. Gisteren was het mooi weer en ook nu schijnt de zon.

Wellington wordt ook wel Wellywood
genoemd omdat het bekend staat als de filmhoofdstad van Nieuw Zeeland, met de Weta Cave / Miramar Studios waar oa. Avatar, Narnia en Lord of the rings (deels) zijn opgenomen.

We ontbijten in een ierse pub. Onderweg naar de botanische tuinen lopen we wat winkels in. Het is uitverkoop en ik kan toch wel iets warms gebruiken. Op het zuidereiland is het kouder en ik ben bang dat 1 trui dan niet genoeg is. Bij outdoorshop Kathmandu koop ik een t-shirt, een fleecetrui en een windjack. Blij mee.

We lopen door naar een klein zijsteegje van Lambton Quay om vandaar met de cable car naar de Botanische tuinen te gaan. Het is een leuke ervaring om met het treintje steil omhoog te gaan en het scheelt een enorme klim.

We dwalen wat door de Botanische tuinen. Hoewel we weinig aparte planten en bloemen te zien krijgen vinden wij de wandeling heuvelafwaarts en met uitzicht op de stad toch leuk. Het laatste stuk lopen we over een kerkhof en we komen uit bij de parlementsgebouwen. Het moderne, ronde gebouw is de Beehive uit de jaren 60 en tegenover de Beehive staat The Old Government, een van de grootste houten gebouwen ter wereld. Zegt men.

We lopen naar de haven, slenteren langs het water, waaien zowat om maar het is een warme wind. We eten loaded fries bij een foodtruckje en gaan dan even terug naar het hotel.

Later gaan we het Te Papa Tongarewa Nationaal Museum van Nieuw Zeeland bekijken. De toegang is gratis. Wij vinden het een leuk opgezet interactief museum, ook met veel aandacht voor de kinderen. Zeker de moeite van een bezoek waard.

Voor het avondeten zoeken we ons suf naar een restaurant waar ze beef Wellington op de menu kaart hebben. Lijkt ons leuk om dat te eten nu we in Wellington zijn. Helaas lukt het ons niet maar gelukkig vinden we een restaurant waar we een heerlijke biefstuk eten.

Wij vinden Wellington een leuke, bruisende en gezellige stad. Veel te zien en te bezoeken, leuke pleinen, levendige pleinen met terrassen, pubs en restaurants. Veel live-muziek en straatmuzikanten. Wat een contrast is deze stad met Auckland waar wij niets aan vonden.

1. Wil B.:
    20 januari 2023
    Veel verschillende dingen gezien!!
    En leuke foto's!!!
  2. Else Smit:
    23 januari 2023
    Grappig dat je dan in outlet Kathmandu je kleding koopt.