Regen.... regen.... en nog eens regen

21 september 2012 - Haderslev, Denemarken

Als ik opsta regent het pijpenstelen. Even heel kort naar buiten met de honden en toch al nat geworden. Na het ontbijt giet het nog steeds. Het is een grijze, grauwe dag en kijkend naar de lucht ziet er niet naar uit dat het gaat opklaren. Dus vermaken we ons in het huisje met wat lezen en een puzzeltje.

Om 10 uur regent het nog steeds. We waren van plan om vandaag naar Logumkloster te rijden om daar eens rond te kijken. De plaats is bekend door het cisterciënzerklooster uit 1171. De kerk werd gebouwd in de periode 1225 - 1325. Een lange periode met als resultaat een enorme Romaans-gotische kerk. Het is een van de meest imponerende religieuze bouwwerken in Scandinavië. We stappen in de auto en gaan op weg met de stille hoop dat het droog zal zijn als we daar aankomen. Helaas... dit blijkt ijdele hoop.

We besluiten de honden in de auto te laten en samen de kerk te gaan bekijken. Dat is enigzins link omdat Tara verlatingsangst heeft en het is al eens voorgekomen dat zij de auto heeft gesloopt. Maar we gokken het en rennen naar de kloosterkerk. Het is een mooie kerk met vooral een mooie doopvont. Er is ook een groot orgel én een heel schattig klein orgeltje. Via het kerkhof lopen we in de regen terug naar de auto die nog intact is... gelukkig.

We besluiten terug te rijden via Löjt Kirkeby om daar op zoek te gaan naar het 3 meter lange hunebed Myrpold. Het is opgebouwd uit 10 stenen en bij opgravingen heeft men daar 10 skeletten gevonden die in 5 lagen bovenop elkaar lagen. Dit hunebed schijnt heel afgelegen te liggen en alleen te bereiken te zijn via een smal, onverhard weggetje. Wij kunnen het dan ook niet vinden. Ons smalle, onverharde weggetje komt uit op een strand. En het is droog. Dat is mooi, kunnen we tenminste de honden fatsoenlijk uitlaten en zelf willen we ook wel even uitwaaien.

Het is een mooi strand met grote keien en stenen. Maar... ik voel druppels... rennen... terug naar de auto. Het is toch zomaar 10 minuten droog geweest. We zijn er nu wel klaar mee, hebben geen zin om nog verder naar Myrpold te zoeken en koersen terug naar Halk.

Terug bij het huisje regent het nog steeds. We halen Yahtzee tevoorschijn en vermaken ons voorlopig wel. Buiten gaat het steeds harder regenen en dan komt het tijdstip dat we toch echt boodschappen moeten gaan doen als we vandaag nog iets willen eten. We nemen alleen Tara mee en rijden naar Ösby waar de dichtsbijzijnde supermarkt is. Onderweg naar huis lijkt het iets minder hard te gaan regenen en we besluiten de honden in te laden en naar een strand te rijden. We vinden weer een ander strandje waar we met de auto op kunnen rijden en zowaar... het is weer even droog. Lekker even de benen strekken in de buitenlucht en de honden kunnen ook even wat energie kwijt. Helaas begint het na een minuut of 20 weer te regenen en haasten we ons weer naar huis.

We eten, kaarten en duiken dan voor de laatste keer in dit lekkere bedje en vallen in slaap terwijl de regen zachtjes op het raam tikt.