Torning Molle

20 september 2012 - Vojens, Denemarken

Geloof het of niet, maar de zon schijnt als ik opsta. Yes... dat maakt de dag een stuk mooier. Ik ga vandaag eens lekker droog de honden uitlaten. Als ik op ons veldje kom worden we verrast door een kudde (stuk of 10) herten. Maar voordat ik daarvan kan genieten gaat Tara in de jacht-stand en daar gaat ze.... achter de herten aan. En als ze in de jacht-stand is, is ze doof, roepen, fluiten, gillen, schreeuwen.... het haalt allemaal niets meer uit, ze hoort niets meer. Ik breng eerst de andere honden maar terug in huis en hoop dat ik Tara straks nog terug kan vinden. Ik ben niet bang voor de herten, die krijgt ze toch nooit te pakken. Als ik weer naar buiten kom om Tara te zoeken (waar moet ik heen???) zie ik haar gelukkig alweer terug komen rennen. Pfff.... gelukkig maar. Dit is de laatste keer geweest dat zij los mee mocht naar het veldje.

We rijden met een zonnetje naar Hamelev (tussen Haderslev en Vojens). We volgen de bordjes die Törning Mölle aangeven en komen zo bij de molen uit. Hoewel.... molen??? Het ziet er eerder uit als een groot pakhuis. Toch blijkt dit een molen te zijn waar vroeger waterkracht gebruikt werd om koren te malen. Het is leuk om te zien.

Ook heeft hier in de middeleeuwen een burcht gestaan en met een beetje voorstellingsvermogen zou je moeten kunnen hoe dat er vroeger uit heeft gezien. ??  Wij hebben denk ik geen voorstellingvermogen want met de beste wil van de wereld kunnen wij er niets van maken.

Wel is het leuk rondlopen op de plek waar de burcht moet zijn geweest. Er staan hier prachtige oude bomen waarvan sommige al meer dan 150 jaar oud zijn. We vermaken ons met raden welke soort boom het is (er staan bordjes bij zodat we kunnen zien of we het goed geraden hebben).

Het landschap op deze plek is heel mooi. De molen is gelegen aan een vijver aan het einde van het Haderslev-fjord en er zijn rondom bossen waar we een mooie wandeling kunnen maken. Dit gebied heet Tunneldal en strekt zich uit over een lengte van 25 km. tussen Vojens en Ärosund met veel meren en smalle weggetjes.

Onderweg terug naar huis stoppen we in Haderslev voor de lunch. We zitten weer op een terras, de zon is inmiddels verdwenen maar het is droog. En koud. Maar ik wil toch een keertje echt Deens smörrebröd eten. Maar helaas is dat van de kaart gehaald, dus weer niet gelukt. Dan gaan we maar weer voor de geniaal lekkere clubsandwich die ze hier serveren. Dat is ook beslist geen straf.

Weer thuis lezen we een poosje en daarna wandelen we door de velden naar ons prive-strandje. Heerlijk!! Jongens, wat is dit genieten. Wij hebben lol en de honden hebben lol. Wat wil een mens nog meer.

We sluiten de dag weer af met een kaartje leggen.