Weer op safari

21 november 2018 - Nationaal park Queen Elizabeth, Oeganda

Ontbijt om half 8 en daarna verlaten we Primate Lodge. Vriendelijk personeel hier, leuke locatie, alleen jammer dat onze lodge zo stonk. Maar ach, je kan niet alles hebben.

Op naar Queen Elizabeth NP. Het is een kort ritje van zo'n 4 uur. Nu is het wel zo dat je bij elke prognose hoe lang een rit duurt zeker een uur (maar meestal nog meer) op mag tellen. Er is veel tezien onderweg. Prachtige rit.

Als we weer ergens stil staan tussen de kinderen vragen zij ons van alles. Wij verstaan ze niet maar het is wel duidelijk dat ze bedelen. Dat zie je hier overigens veel minder vaak dan in Azie. De kinderen krijgen een flinke uitbrander van Geoffrey. Hij zegt ze dat het bijzonder onbeleefd is om te bedelen. Well done Geoffrey.

Het is juist zo'n verademing dat hier weinig gebedeld wordt. Maar nu komen we in het gebied waar wat meer toeristen komen. Het is wel duidelijk dat toeristen bedelen in de hand werken door geld, snoep of cadeautjes te geven. In het minder toeristische noorden zie je niemand bedelen.

In de middag gaan we weer voor een game-drive. Op "jacht" naar het luipaard. Ook Queen Elizabeth is weer heel erg mooi. We zien een uil op het nest. Die hadden we nog niet gezien. Leuk. Verder weer veel kobs en wat buffels. Die hebben we al zoveel gezien dat we geen foto's meer maken. Na een uur helemaal geen dier gezien te hebben dutten we wat in.

Dan zien we olifanten en is iedereen weer klaar wakker. Leuk, eindelijk weer iets te zien. We komen een auto tegen. Hallo, hebben jullie iets interessants gezien? Nou....hmmm.....valt mee.... niet echt.... alleen maar twee leeuwen in een boom. WAT??? Waar??? We haasten ons naar de plek en jaaaa...... daar liggen ze. Wauw, wat mooi. Dit maakt onze dag weer meer dan goed. We are very lucky people.

De volgende ochtend ontbijten we om half 6 en rijden we om 6 uur weg voor een safari. En wat denk je wat?? We zien een luipaard!! Oh happy days, het moeilijkst te vinden dier van de big five. Joehoe.... voor het eerst in Afrika en de big five compleet gezien. Hoeveel geluk kan een mens hebben.

We maken een boottocht op het Kanagakanaal. Dit is een hele mooie tocht. We zien heel veel dieren in of bij het water. Veel olifanten, buffels, hippo's, krokodillen en vogels. Wat is ook dit weer mooi zeg.

Daarna rijden Geoffrey en Mike ons langs de kraters van Queen Elizabeth. Dat stond niet in het programma maar krijgen we cadeau. Geen dier te zien en de weg is ronduit verschrikkelijk. Maar wat een enorm mooi landschap. Het klinkt vast saai maar ook dit is weer fantastisch om te zien.

Na het eten heeft het personeel van de lodge (die overigens behoorlijk luxe is en een mooi zwembad heeft) een kampvuurtje gemaakt. Wij  gaan bij het vuur zitten en terwijl we genieten van een biertje spelen zij muziek en ze hebben een quiz gemaakt. Het is enorm lachen, heel gezellig en wij zingen wat oer-hollandse liedjes voordat we gaan slapen.

Wel uitkijken want ook in dit park komen de hippo's in de nacht aan land. Gelukkig geen een gezien deze keer.