Sri Lanka 2024. Naar Anuradhapura

3 februari 2024 - Anuradhapura, Sri Lanka

Zaterdag 3 februari, naar Anuradhapura.
Ontbijt op het dakterras, uitzicht op zee. Half 9 in de bus op weg naar Anuradhapura wat eeuwenlang de hoofdstad van Sri Lanka is geweest.

We bezoeken onderweg de sri munnasweram tempel, een hindoetempel ter ere van de god Ramayana. We mogen absoluut geen foto's maken met mensen (dus geen selfies of zo) en alleen van buiten de poort van de tempel. Het is een kleurrijke tempel, binnen erg indrukwekkend maar daar mogen we niet in.

We stoppen in Chilaw om de vismarkt te bezoeken. Er is ook een groentenmarkt en wij besluiten die te bezoeken. Gisteren al genoeg dooie vis gezien en geroken.

We rijden door een mooi landschap, veel aangelegde waterberging omdat we nu door het droge gebied van Sri Lanka rijden. Het ziet eruit als moerassen of als grote meren.

Langs de weg zien we op een gegeven moment witte vlaggen. Die zet men neer om aan te geven dat er een begrafenis is. Locals kunnen dan gaan uitzoeken of het misschien een familielid of bekende is.

We checken in bij Ceylan lodge waar we 2 nachten zullen blijven. We worden welkom geheten met een kokosnoot in de vorm van een biggetje vol kokosmelk. Onze kamer is groot, schoon en luxe. Genieten hoor.

Vanmiddag gaan we naar een tempel op een berg. Ik besluit wel mee te gaan en dan zie ik wel hoe ver ik kom. Els zegt direct dat ze dan met mij mee loopt. Zij is ook niet zeker hoe ver ze komt.

Eerst stoppen we bij de ruïne van het Mihinthale Hospitaal. Dan door naar een tempelcomplex. Een stupa, een uitkijktoren en een boeddha. Het is een flinke klim naar boven. De rotstreden zijn flink uitgesleten en glad. Ik ga tot de 1e verdieping en vermaak me prima met een aantal andere dames die ook niet verder omhoog gaan. We zien een mooie zonsondergang en dan terug naar het hotel.

Daar eten we nog een hapje alvorens naar bed te gaan. Morgen vroeg dag.

Jouw reactie