Sri Lanka 2024, Anuradhapura.

4 februari 2024 - Anuradhapura, Sri Lanka

Zondag 4 februari, Anuradhapura
Ontbijt om half 7, vertrek om half 8. Zes mensen kiezen ervoor om iets anders te gaan doen, die liggen nog op bed. Wij rijden naar het oude centrum en verwisselen daar de bus voor fietsen. Sija, Annetje en ik gaan met de tuktuk.

We fietsen langs een groot meer waar mensen vissen of waterlelies plukken, gezeten in binnenband. En door.... langs gigantische dagoba's (stupa's), langs allerlei boeddhabeelden en ruïnes van kloosters enz. Dit alles gelegen in een mooi wisselend landschap van meertjes, rijstvelden en bomen.

Het is erg druk want vandaag is het zondag (de enige vrije dag in de week hier) én het is bevrijdingsdag. Heel veel in het wit geklede mensen komen naar de dagoba's om boeddha te eren.

Een van de dagoba's is gebouwd om de heilige Bo-boom, een stekje van de boom waaronder boeddha de staat van verlichting bereikte. Een superheilige plek.

Halverwege stoppen we voor koffie met een samosa en dan snel weer door. Er zijn hier veel makaken (kleine aapjes) die achter elkaar aan rennen. Uitkijken voor je brillen, hoeden en tassen.

Om 1 uur zijn we terug in het hotel en de rest van de middag brengen we genoeglijk door bij het zwembad. Heerlijk verfrissend bij deze klamme hitte.

Er is hier niet veel gelegenheid om zelf naar een restaurantje te gaan dus eten we (tot nu toe) met de groep in het hotel. Hoog groepsgehalte dus, maar er is niemand irritant dus heel erg vinden wij dit niet. Vanavond gaan we met de bus naar een ander restaurant in de stad. We eten kottu, superlekker. En een heel gezellige avond.

Wifi is hier niet altijd vanzelfsprekend, vaak alleen in de lobby van een hotel. Dus het kan gebeuren dat er geen verslag geplaatst kan worden.

1. Josien:
    4 februari 2024
    Het ziet er allemaal erg mooi uit! Leuk dat jullie ook op de fiets konden gaan. Heb je last gehad van het fietsen?
  2. Betty:
    5 februari 2024
    Ik had voor het fietsen al last dus ik ben mer de tuktuk gegaan.

Jouw reactie