Sri Lanka 2024, Jaffna

6 februari 2024 - Jaffna, Sri Lanka

Dinsdag 6 februari, Jaffna.
We rijden naar Punkudutivu schiereiland. We komen door de lagunes die echt ongelooflijk mooi zijn.

Met een boot varen we naar het eiland Nainativu. De boot zier er niet heel erg betrouwbaar uit, wat een wrak. Als wij samen waren geweest zouden we hier niet op stappen. Nu trekken we braaf een zwemvest aan en stappen aan boord. Een voor allen... allen voor een, haha.

We komen veilig aan de overkant. We gaan naar de Nagadeepa tempel, een van de meest heilige plaatsen voor boeddhisten omdat Boeddha hier verbleven zou hebben. Het is een mooie tempel.

Daarna zijn we klaar om nog een hindoe tempel te bezoeken. Maar waar is Els? Daar komt Mahendra aangerend. Gaan jullie maar die kant oplopen naar de tempel, ik moet met Els naar het ziekenhuis want ze is gevallen. Wil er iemand van de groep mee gaan?

Ik ga mee naar het ziekenhuis, Els is behoorlijk overstuur, ze heeft een behoorlijke grote en diepe kniewond. Dat wordt hechten. We krijgen voorrang voor alle mensen die daar op de gang zitten te wachten. Er wordt netjes en steriel gewerkt. Els is dolgelukkig dat er iemand (anders dan Mahendra) bij haar is.

Als alles achter de rug is en we aan bureau van de dokter zitten zegt ze dat ze hem heel knap vindt ( is hij ook) en dat ze een foto van hem wil. Haha, gelijk aan het flirten Els.

Met de nodige medicatie gaan we terug naar de groep. Die hebben in de tempel eenzelfde soort ceremonie meegemaakt als gisterenmiddag. We stappen weer op de boot en gaan terug naar huis.

Nu is het mooi geweest hoor met alle pech, gisteren Jolante beroofd, vandaag Els en morgen gaat er één van de dames naar huis vanwege haar dementie. Leuke groep joh!!! Maar nee hoor, zonder dollen, echt een prima groep.

Met Sija en Petra lopen we naar het centrum om even lekker op de bazaar te struinen. We hebben veel bekijks en we worden veel aangesproken. We hebben leuke gesprekken en lachen wat af. Het lukt me zelfs om een leuk jurkje te scoren. Vanavond gaan we op sjiek.

We gaan koken én eten bij een Tamil familie. We worden hartelijk welkom geheten, helpen een klein beetje met groenten snijden en dan kunnen we aan de feestelijk gedekte tafel in de tuin plaatsnemen.

Op tafel een krabcurry, een aardappelcurry, een linzencurry (dal), een auberginecurry, een garnalencurry, een kipcurry, een kokosmelkcurry en kokossambal. Dit wordt gegeten met rijst, rijstkokosrollen en een soort pannenkoekjes van noedels.

Het is allemaal heel erg lekker. Ik ben vooral een fan van de garnalen en de aubergine. De kip zit vol botsplinters dus die sla ik over. Krab is best lekker maar wat een gedoe om die schalen te kraken voor een heel klein beetje vlees.

We zijn allemaal feestelijk gekleed en de sfeer is opperbest. We maken een incomplete groepsfoto. Martijn is er (als altijd) niet bij en ook Martin laat verstek gaan. Hij heeft geen zin om te koken. Je hebt echt wat gemist hoor Martin.

Jouw reactie