Sri Lanka 2024, naar Knuckels gebergte

13 februari 2024 - Knuckles, Sri Lanka

Zondag 11 februari, via Sigiriya en Dambulla naar het Knuckles gebergte.
Om half 6 ontbijt, half 7 vertrekt de bus naar Sigiriya. Daar kunnen we de leeuwenrots beklimmen, waar Simba getoond wordt aan het dierenrijk in de "Lions King". Bovenop deze 200 meter hoge rots (iets van 1000 traptreden) liggen de ruïnes van de paleizen van koning Kasyapa.

Ik weet dat ik dat niet ga halen maar ik zie wel hoe ver ik kom. De entree is echter €30,00, dat vind ik te veel om alleen maar te kijken hoe ver ik kan komen.

Will gaat uiteraard naar boven, het is ongelooflijk druk maar zeer de moeite waard. Boven is het uitzicht enorm mooi maar wel een beetje heiïg. Op de weg terug zien ze dat het nog veel drukker is geworden naar boven. Fijn dat we zo vroeg waren.

Ondertussen kijk ik met Sija, Els, Annetje en Martijn naar badende olifanten. Leuk tijdverdrijf. We bezoeken een houtsnijfabriek waar ze prachtige dingen maken en daarna gaan we in een hotel een bakkie koffie drinken.

Op het dak zitten heel wat apen. Plots komt er een nogal dreigend naar beneden. De ober ziet dat en rent weg. Dangerous roept hij, waarop wij ook weg rennen. Martijn gooit snel de resten van zijn kokosnoot op het dak. Daarmee is de aap tevreden maar wij blijven toch maar binnen tot de bus ons komt halen.

We bezoeken nu de rotstempels van Dambulla. Het is een niet zo lange maar forse klim omhoog. De vijf tempels liggen in vijf verschillende grotten met boeddhabeelden en fresco's. Ze zijn verrassend mooi, heel bijzonder om te zien. De houdingen van de boeddhas staan voor "Blessing", "No argument", "Meditation", "Suffering" en de laatste ben ik vergeten.

Op de weg terug naar beneden koop ik een sarong. Handig, hoef ik niet steeds een lange broek aan. We gaan nu onderweg naar onze campsite in het Knuckels gebergte, zo genoemd omdat de toppen lijken op een gebalde vuist.

Onderweg komen we olifanten op de weg tegen. En Jungle(faul)kippetjes, de nationale vogel van Sri Lanka. Inmiddels rijden we in de jungle steeds verder omhoog over een smalle weg. We stoppen bij een punt waar 2 jeeps staan. Daar moeten we overstappen op de jeeps omdat de bus niet verder omhoog kan.

Na een poosje hobbelen in de jeeps stoppen ook deze. De weg wordt te steil voor de auto's dus bagage op de rug en lopen. Het is niet heel ver, wel een lastige weg omlaag, omhoog, over keien en smalle richeltjes tussen de rijstvelden.

En dan zijn we op de campsite. De tenten staan klaar, er zijn 3 toilettenten met een heuse pot die we ook nog kunnen doorspoelen. Luxe!!! Er zijn 2 douchetenten met alleen koud water. We slapen op matjes zo dun als een tuinstoelkussen. Er is geen electriciteit. Het diner bestaat uit een buffet. En daarna kruipen we de tent in. Weltrusten.

Jouw reactie