De stad verkennen.

14 april 2019 - Lissabon, Portugal

Ondanks de dreunende bassen toch in slaap gevallen en eigenlijk best lekker geslapen. Nu de stad weer tot leven komt moet ik zeggen dat het verkeerslawaai behoorlijk gereduceerd binnen komt. Je hoort het wel maar wordt er niet wakker van.

Om 8 uur staan we op om te gaan ontbijten. Dat zit ook bij de lage prijs inbegrepen. Het ontbijt is eenvoudig maar prima. Brood met ham, kaas of jam. Koffie, thee, water, vruchtensap, fruit en op verzoek wordt er een omelet gebakken.

We gaan lopen de stad in, wijken af van de doorgaande route en dwalen door smalle steile straatjes waar geen toerist te zien is. Heel leuk. Lissabon is gebouwd op 7 heuvels en daardoor een enorme kuitenbijter.

Wat ik erg leuk vind om te merken is hoe mijn conditie al verbeterd is sinds we in centraal amerika waren. Ik loop redelijk soepeltjes de straten omhoog. Drie keer per week naar de sportschool werpt zijn vruchten al af. Super fijn.

We hebben geen flauw idee waar we nu zijn en zoeken maar een grote straat op. Vandaar zoeken we de weg terug naar Restauradores. We besluiten met de hop-on-hop-of-bus de toeristische attracties van de stad te gaan bekijken.

Basílica da Estrela met zijn opvallende witte koepel is boven op één van de zeven heuvels van Lissabon gebouwd en is gewijd aan het heilige hart van Jezus. Van binnen is de kerk prachtig met het roze en zwarte marmer, beeldhouwwerk en schilderijen. We steken kaarsjes aan voor de mensen uit ons leven die we moeten missen en voor degenen die wel wat steun kunnen gebruiken.

Via een nauwe wenteltrap klimmen we naar het "terras" wat het dak blijkt te zijn. Van hier hebben we een geweldig uitzicht over de stad en de Taag. In de koepel kunnen we de basiliek van bovenaf bekijken en ook dat is erg mooi.

Aan de overkant van de straat ligt een park, Jardim da Estrelate. We besluiten om daar ook een kijkje te gaan nemen nu we er toch zijn. Het is leuk aangelegd, gezellig druk en zeker een bezoekje waard.

De Toren van Belém, een verdedigingswerk, werd gebouwd tussen 1515 en 1521 op een zandbank in de Taag. Maar na een aardbeving veranderde de loop van de rivier en sindsdien staat de toren op het vasteland. Toen Portugal onderdeel werd van Spanje werd de toren als gevangenis gebruikt. We lezen dat in de toren vele verwijzingen zijn aangebracht naar de ontdekkingsreizen van Portugese zeevaarders. Ook is er een standbeeld van Maria, bedoeld als bescherming voor de zeevaarders. De toren is te beklimmen en van binnen te bezichtigen. Gezien de Efteling-achtige lange rijen zien wíj daar van af. De buitenkant is de moeite van het bekijken al meer dan waard.

Daarna bezoeken we een indrukwekkend klooster, Mosteiro dos Jerónimos, wat waarschijnlijk is gebouwd als dank voor de geslaagde Indië reis van ontdekkingsreizer Vasco da Gama. Het is een enorm groot klooster. De westelijke vleugel is een maritiem museum wat wij overslaan. De Santa Maria kerk die in het klooster ligt bezoeken we wel. Een mooie kerk met graven van de koninklijke familie, Vasco da Gama en wat dichters.

Daarna nemen we de bus terug naar Restauradores. We rijden langs Ponte 25 de abril, een giga stalen hangbrug over de Taag. De 2,5 km. lange hangbrug is gebouwd naar voorbeeld van de Golden Gate bridge in San Francisco. Aan de overkant van het water zie je een enorm beeld, de Christo Rei, welke gebouwd is naar voorbeeld van het Christusbeeld in Rio de Janeiro.

En nu is het tijd om een poosje te chillen op onze kamer die inmiddels weer is schoongemaakt. Helemaal top.

Later lopen we via Rossio, het plein dat het kloppend hart van Lissabon wordt genoemd. Het is gezellig druk op het plein waarop vele kraampjes staan die vooral drank en voedsel verkopen. Midden op het plein staat een zuil van 23 meter hoog met daarop het standbeeld van Dom Pedro IV. Aan beide kanten van de zuil staan fonteinen. In de middeleeuwen was Rossio het plein voor executies, stierenvechten en demonstraties. Nu is het een vooral een ontmoetingsplaats.

We lopen langs Igreja de São Domingos. Het is Palmpasen en dat is te zien, overal grote palmtakken. We lopen de kerk in en zijn enorm verbaasd over het interieur van de kerk, het lijkt wel of je een grot binnen komt. Het blijkt dat deze kerk in 1959 totaal uitgebrand is en dat er geen middelen waren om hem in zijn oude staat te herstellen. De restauratie duurde tot 1994 maar nog altijd zie je de brandschade op het marmer en de beelden. De pilaren zijn zwart geblakerd en zwaar beschadigd. Ik vind het wel wat hebben, het maakt de kerk wat mij betreft heel bijzonder.

We lopen verder en zien een lange rij mensen staan. Wat is dat dan? De mensen staan te wachten om met de Elevador de Santa Justa omhoog te gaan. Dit is een 45 meter hoge ijzeren lift die benedenstad Baixa met bovenstad Bairro Alto verbindt. Het is echt een toeristische attractie. Mensen staan vaak zomaar 3 kwartier in de rij voor een ritje van nog geen 2 minuten en daar betalen ze dan ook nog eens €5,30 voor. Mij niet gezien, geef mijn portie maar aan Fikkie. Ik maak wel een foto van de lift vanaf hier.

We lopen door naar Praça de Comércio, het paleisplein. Het Ribeirapaleis staat er echter niet meer, dat werd verwoest door de grote aardbeving van Lissabon. Wat blijft is een mooi, gezellig plein, aan de oever van de Taag, omgeven door restaurantjes.

Hier vinden we ook het biermuseum. Laten we dat eens gaan bekijken. Eenmaal binnen komen we eerst langs een collectie schilderijen over Afrikaanse mensen. Heel erg mooi maar wat dat nu met bier te maken heeft?? Daarna wat vitrines met verschillende soorten bierflesjes en tot slot een nagebootste kloosterkelder waar vroeger bier werd gebrouwen. Al met al zijn we toch zeker 15 minuten in het museum geweest, waarvan 10 minuten tussen de schilderijen, die echt heel mooi zijn. Als afsluiter kregen we wel een biertje.

Op ons gemakje wandelen we weer terug, eten onderweg een hapje, drinken een kopje koffie met een pastel de nata, een portugese specialiteit (ik neem een piepklein hapje van Will zijn pastelletje, hmmm...lekkerrrr) bij de buurman van ons pension. Én dan is het tijd om naar bed te gaan. Lekker slapen, hoop ik, want ook vanavond dreunen de bassen weer.

1. Els:
    14 april 2019
    Lekkere dag geweest en veel gezien zo te lezen!!😘