Stellingenpad deel 1/dag 4: fietsen rond Steenwijk.

11 september 2023 - Zorgvlied, Nederland

Wij verblijven in bungalow 14 van Landal Hunerwold State. Een piepklein parkje gelegen achter een Molecatencamping. Ze hebben nette huisjes met voldoende ruimte en een afgescheiden tuin. Verder heeft het park totaal geen faciliteiten, geen zwembad, geen speeltuin, geen winkel, geen restaurant. Wél een fietsverhuur en een beperkt geopende receptie. Voor ons is het prima zo, wij hebben niet meer nodig. Tegenover het park is een grote zwemvijver waar je helaas niet met de honden mag komen.

Gisterenmorgen kwam ik een vrouw met een labrador tegen toen ik terug kwam van Jans en Jet uitlaten. De labrador begon flink te trekken aan de lijn, joepie, spelen!! Zijn vrouwtje kon hem bijna niet houden en trok hem zo ver mogelijk uit onze buurt. Hij kan niet tegen herders en al helemaal niet als het er 2 zijn. Het lag op het puntje van mijn tong om haar te vragen of hij kon tellen. Heb dat maar niet gedaan en ben verder gelopen met mijn 2 gevaarlijke herders die braaf meeliepen zonder ook maar op te kijken.

Vandaag kom ik deze mevrouw weer tegen, met haar man deze keer. De vrouw zag mij, rende de weg over en verborg zich achter een heg. De man groette vriendelijk. Ik zei tegen hem dat mijn honden al hadden gegeten. Daar moest hij hartelijk om lachen. Kom maar achter die heg vandaan hoor, ze hebben al gegeten riep hij naar zijn vrouw. Ik word er vrolijk van om zo mijn dag te beginnen.

De etappe Steenwijk-Giethoorn is eigenlijk net te lang voor mij om te lopen, dus waarom dit stuk niet fietsen. Met deze hitte is fietsen sowieso beter te doen dus huren we een fiets (geen e-bike, die zijn allemaal verhuurd). De honden krijgen een rustdag en blijven in het huisje.

We rijden naar Steenwijk en fietsen maar. Maar wat fietst deze fiets zwaar zeg, net als mijn ebike als de batterij leeg is. Mijn knieën protesteren na 10 minuten al. Ik probeer het ouwe wrakkie van Will en dat gaat stukken beter. Will vind de huurfiets prima rijden. We korten de route in van 30 naar 20 km. Echter na een km of 5 begint mijn stuitje weer te vervelen. De route wordt nog eens ingekort, nu naar 10 km. Balen hoor, ik hoop niet dat het weer 2 maanden duurt voordat ik fatsoenlijk kan zitten. Tot zover ons fietsavontuur. Giethoorn niet bereikt, etappes fietsen is geen optie.

We willen gaan lunchen in Vledder maar alle horeca is daar gesloten. Zoals alle horeca in de wijde omgeving. Dan eten we wel een bammetje in het huisje, ook prima. In Vledder staan veel praalwagens van het bloemencorso wat hier zaterdag is gehouden. Sommige eenvoudig, sommige ware kunstwerken en allemaal de moeite waard om te bekijken.

We spelen een spelletje "Lost Cities", lezen wat, dommelen ff weg. En als het wat afkoelt buiten gaat Will een rondje fietsen, hij wil toch de 30 km halen vandaag. Ik loop met de honden een rondje van 5 km door het bos. We hadden deze dag niet zo gepland maar het was best een leuke dag. Morgen weer aan de wandel.

1. Wil B.:
    11 september 2023
    Wat leuk dat verhaal van de honden. Ik snap dat je daar vrolijk van wordt aan het begin van de dag.
    Het was vandaag wel aanpassen en nog een paar keer aanpassen. Niet leuk voor je Betty. En dan ook nog alle horeca gesloten op maandag.
    Leuk van die praalwagens. Zomaar een cadeautje toch!
    Maakte misschien iets goed van alle aanpassingen vandaag :). En toch nog 5 km met de honden gelopen. Goed hoor en fijn voor je. Morgen nieuwe dag en nieuwe kansen en niet zo warm meer! Fijn avond en fijne dag morgen!
  2. Karianne:
    12 september 2023
    Wat een belevingen weer! Leuk. Lekker genieten van het weer, de omgeving en elkaar👍🏻🐕‍🦺☺️