Stellingenpad deel 1/dag 6: van Wapserveen naar Hunehuis Havelte.

13 september 2023 - Wateren, Nederland

Als ik wakker word stort het buiten. Fikse regen, nog maar even wachten met de honden uitlaten. Volgens het weerbericht wordt het vanmiddag droog. Hmmm.... als het iets minder hard regent toch maar even gauw de honden uitlaten.

Om half 11 lijkt het droog en gaan we toch maar op pad. Gisterenochtend kwamen we onderweg een grote kudde schotse hooglanders tegen. Prachtige beesten met enorme hoorn liepen op en langs de weg. We hebben even de auto stilgezet voor wat foto's en om deze beesten te bewonderen. Het lijkt wel of we op safari zijn. Vanmorgen rijden we langs dezelfde plek maar in de verste verte geen rund te zien. Wat een gelukkie hadden we gisteren.

We rijden naar Darp waar we de fiets bij Theehuis Hunebed neerzetten. Dan rijden we terug naar Wapserveen om de auto weer bij het kerkhof te parkeren en vandaar naar Darp te gaan lopen. De eerste km is weer vrij saai langs een weg maar daarna wordt de route mooi.

We lopen over een graspad langs de bosrand. Er staan wat tuinstoeltjes waar we even op gaan zitten om het landschap te bewonderen. En dan begint het weer te regenen. Dus hup, onder de bomen. We zijn nu beter voorbereid dan gisteren, we hebben de jassen mee én het regent minder lang en hard. Al snel gaan we weer door in een motterig regentje.

We lopen door het Holtingerveld, een mooi heidegebied met vennetjes en prachtige weidse uitzichten. Inmiddels is het weer helemaal droog en kunnen we volop genieten van alle natuurschoon om ons heen.

Eenmaal aangekomen bij Nivonhuis "Het Hunehuis" Havelte slaan wij af richting Darp om bij onze fiets te komen. Leuk extraatje is dat we langs 2 hunebedden komen. De eerste is vooral heel mooi gelegen in de bloeiende heide en de tweede is wat groter en indrukwekkender maar minder mooi gelegen. Toch leuk om een hunebed te spotten als je in Drente bent.

We drinken een koffie en Will fietst naar Wapserveen om de auto op te halen zodat we weer terug kunnen naar Wateren. Vandaag hebben de de tweede etappe afgerond. Deze was in totaal 15,6 km.

In ons huisje ff lekker met de beentjes omhoog op de bank met een bakkie koffie, we spelen een potje beverbende, dan een hapje eten en zoals altijd sluiten we de dag af met een potje jokeren. Weer een leuke dag gehad.

1. Wil B.:
    13 september 2023
    Alweer een leuke dag gehad Betty en Will. Fijn!!!