Sydney en The Blue Mountains

21 januari 2014 - Sydney, Australië

We bekijken Sydney, moeten eerst nog even onze weg vinden. Vanaf het hostel lopen we door een park naar het centrum, bekijken een kerk en als we bij de haven uitkomen gaan we het leuk vinden.

We besluiten een rondvaart door de haven te maken op een zeilschip. Weer eens wat anders dan een standaard rondvaartboot. Dit zeilschip is gebruikt in de serie de Onedin Line en is echt mooi. De rondvaart gaat langs het operagebouw en onder de Harbour Bridge door. Wat een imposant bouwwerk is dat zeg.

We genieten van deze rondvaart. Er ligt een gigantisch cruiseschip in de haven en we besluiten te blijven kijken als die uitvaart. Je weet niet wat je ziet (nu zijn we natuurlijk ook niets gewend).

We maken ook een wandeling over de Harbour Bridge, hoog, mooi, indrukwekkend en we wandelen langs het water door de mooie botanische tuinen die Sydney rijk is (en die elke grote stad in Australie lijkt te hebben). We hebben een lekker relaxed daagje.

In het internetcafe werk ik mijn blog bij en boek een vlucht naar Brisbane, veel goedkoper dan met de bus en je doet er veel korter over. Met de bus (die overigens heel comfortabel is) duurt de reis 20 uur, met het vliegtuig maar tweeenhalf uur. Gemakkelijke keuze.

Als we naar buiten gaan is het beginnen te regenen en we zijn lekker nattig als we in het hostel aankomen. Ik heb een slechte nacht, een of andere dronken gast loopt te brallen op de gang van het hostel en keihard met de deuren te slaan tot een uur of 4.

Dinsdagochtend staan we vroeg op Kings Cross Station, we gaan een daagje naar de Blue Mountains. Helaas regent het nog steeds. Maar dat mag de pret niet drukken. We rijden eerst naar de Wentworth Falls waar we een bushwalk maken van anderhalf uur. Ik heb dubbele pijnstillers genomen want mijn knie begint helaas weer op te spelen. De bushwalk is prachtig, maar helaas worden de uitzichten enorm belemmerd door een dikke mist. Het is nu al mooi dus zonder de mist zou het echt fantastisch moeten zijn.

Ik weet niet wat het is, ik heb hoogtevrees, heb na een gruwelijk enge bergwandeling in Nepal gezworen dat ik dat nooit meer zou doen en toch loop ik nu weer langs steile bergwanden. En ik geniet ervan, wat is het mooi. Ik ben zo blij dat ik mijn angst elke keer weer overwin.

Dan gaat de rit verder, we zien kangeroe's en gaan naar een ander uitkijkpunt om te lunchen. Helaas ook hier geen uitkijk maar een dikke witte brij.

Dan maar naar een andere waterval waar we weer een wandeling maken, een wat kortere deze keer. We zouden vanaf hier de "Three Sisters" moeten kunnen zien, maar zij verschuilen zich in de mist.

Weer naar een ander uitkijkpunt dan maar en nu klaart het op en gaat de zon schijnen. We zien de "Three Sisters" uit de mist tevoorschijn komen. PRACHTIG!

Het aboriginal-verhaal wil dat een tovenaar 3 knappe dochters had en dat 3 krijgers met de dames wilden trouwen. Dat mocht niet omdat ze van een andere stam waren. De krijgers namen daar geen genoegen mee en gingen op weg om de zusters op te halen. Hun vader, de tovenaar, veranderde zijn dochters in rotsen maar helaas werd hij gedood in de strijd en bleven de 3 zusters voor altijd versteend.

Sydney vinden wij de minst leuke stad waar we tot nu toe geweest zijn, behalve de haven heeft de stad (voor ons tenminste) weinig uitstraling. Sydney schijnt wel een aantal mooie stranden te hebben (Bondi Beach bijv.) maar daar hebben wij niet zoveel mee.

De Blue Mountains vinden we fantastisch, deze zijn heel mooi. Ondanks de regen en de mist hebben we ervan genoten. Zeker een aanrader en bij voorkeur op een zonnige dag.

Onze laatste avond in Sydney, morgen vliegen we naar Brisbane om een paar dagen bij Fred en Jeanette door te brengen. Wij hebben er zin in en kijken er naar uit om eindelijk eens een bakkie bij hen te gaan doen.