Weer thuis

12 februari 2013 - Snelrewaard, Nederland

Na een prima reis van 15 uur landen we om 5.05 uur in de morgen op Schiphol. We halen onze bagage, nemen afscheid van Cindy en Pim (die door de vader van Pim worden opgehaald) en wachten op de shuttlebus naar de P3 parkeerplaats. Man, wat is dat koud hier, ik wil terug naar de 38 graden. Sven, die nog in zijn korte broek en op zijn teenslippertjes loopt, krijgt nu toch ook wel koude voetjes. Na een kwartiertje komt de bus en op P3 is de auto snel gevonden. Instappen en wegwezen jongens met de kachel op hoog.

Ik draai de contactsleutel om en.... niets..... helemaal niets. De accu is zo dood als een pier. Dat wordt douwen, ach, wordt je ook warm van. Gelukkig slaat de motor heel snel aan en kunnen we naar huis rijden.

Thuis zitten Werner en Jette met koffie en thee op ons te wachten. Wat is het fijn om de hondjes weer te zien. En voor Will is het fijn dat ook Ries een bakkie komt doen zodat het reilen en zeilen van de boerderij de afgelopen maand doorgesproken kan worden.

En zo komt er een eind aan weer een bijzondere ervaring, weer een mooie reis door een prachtig land en weer een fantastische herinnering erbij.

We hebben het super gehad. Eerst op Java, een mooi eiland, ontwikkeld, groen, theeplantages, vulkanen, rijstvelden. De vriendelijke bevolking is hoofdzakelijk moslim en een groot deel van de mensen spreekt een mondje nederlands.

Dan op Bali, ook ontwikkeld, heeft een totaal andere sfeer dan Java. De bevolking is hoofdzakelijk hindoeistisch en ook erg vriendelijk, overal zie je tempeltjes en de mensen zijn veel met offertjes bezig die o.a. overal voor de ingang van gebouwen liggen. Ook Bali is groen met de mooiste rijstvelden die ik ooit gezien heb. Bali leeft vooral van het toerisme maar omdat wij in het laagseizoen reisden hebben we daar weinig last van gehad. En hoewel we Java heel erg mooi vonden, vinden we Bali misschien nog wel mooier.

En dan op Sulawesi, prachtige, overweldigende natuur, bijzondere dodencultuur, ook hier weer vriendelijke mensen.Dit eiland is nog heel puur, veel minder ontwikkeld dan Java en Bali en dat maakt het dan gelijk weer heel anders. Er is absoluut toerisme maar dat staat niet in verhouding tot Java en Bali. De mensen in Tana Toraja zijn overwegend christenen. Dat geeft weer een heel andere uitstraling.

En ook dit jaar was het weer zo ontzettend bijzonder omdat we dit weer met ons hele gezin konden ondernemen. Dat is echt onbetaalbaar.