Toscane: Siena.

16 september 2022 - Siena, Italië

We zitten in een druk hotel. Heel anders dan we gewend zijn sinds we in Toscane zijn. Het is prima hoor, maar ik geef toch de voorkeur aan de kleinere hotelletjes/pensionnetjes/b&btjes van de voorgaande nachten. Veel leuker.

We slenteren door Siena heen, bekijken allereerst FORTEZZA MEDICEA, een fort speciaal gebouwd voor Cosimo de Medici. Vandaag de dag zit hier Enoteca, waar je verschillende wijnen uit de regio kunt proeven. Doen we niet want wij zijn niet zo van de wijn. Bovenop het fort is een mooi park compleet met allerlei fitnessapparatuur en een speeltuintje.

Dan bekijken we BASILICA CATERINIANA DI S. DOMENICO. Dit is een grote kerk in de gotische stijl. De bouw hiervan startte in 1226 en was klaar in de vijftiende eeuw. De kerk werd gebouwd door de Dominicanen ter ere van de heilige Domenicus. Catharina van Siena is hier in 1380 in een aan haar gewijde kapel te ruste gelegd en er zijn meerdere fresco’s aan haar gewijd. Het is een prachtige Basiliek, het heeft prachtige glas in lood ramen. De sfeer binnen is sereen ondanks de vele toeristen. Bij het Mariabeeld steek ik een kaarsje aan voor mijn ouders en voor iedereen die ik lief heb en dat kan gebruiken.

En dan komen we bij het DUOMO, de prachtige kathedraal. Gebouwd in de 12e eeuw vormt de Cattedrale di Santa Maria Assunta een van de bekendste toeristische trekpleisters van de stad.
Naast de kenmerkende zwart-witte, gestreepte buitenkant is de voorgevel rijkelijk versierd. Naast de kathedraal staat de 77 meter hoge campanile, de losstaande klokkentoren. Het ziet er echt heel mooi uit. Ook van binnen schijnt het heel mooi te zijn. Wij zien er vanaf om dat te bekijken vanwege de enorme rijen voor de kaartverkoop, nog erger dan de rijen voor een attractie in de Efteling op een topdrukke dag. Ik werp een blik naar binnen door de uitgang en zie heel veel zwart/wit gestreepte pilaren en een enorme mensenmassa.

In de 13e eeuw werd de BASILICA DI SAN FRANCESCO gebouwd. Binnen is deze kerk wat sober omdat bij een grote brand veel Barokke altaren vernietigd zijn. Toch is deze kerk het bekijken wel waard.

We bekijken nog een aantal kerken maar alles begint op elkaar te lijken dus we stoppen er mee. We gaan naar het grote centrale plein van Siena, het PIAZZA DEL CAMPO. Dit schelpvormige plein vormt het hart van Siena. Het is er gezellig druk met vele terrassen. Alle kleine en smalle straatjes van Siena komen uit op dit plein.

We zoeken een plekje op een terras en gaan mensen kijken, superleuk. Het valt ons op dat er veel Nederlanders rondlopen. Ook zie je enorm veel honden in Siena en hoewel Italianen gek zijn op herdershonden zie je ze voornamelijk met kleine hondjes lopen. Vooral veel chihuahua's.

Op het Piazza del Campo staat een 102 meter hoge klokkentoren: TORRE DEL MANGIO. Deze toren is het herkenningspunt van de stad. Het onderste gedeelte is in gotische stijl en de bovenkant niet en aan de voet van de Torre vind je een kapel.

De torre staat naast het PALAZZO PUBBLICO, het stadhuis dat vroeger de zetel voor de Signoria en de Podestà was. Nu is het een van de elegantste paleizen met zijn lichte natuursteen en oranje bakstenen. In het stadhuis bevindt zich het Museo Civico, waar je schilderijen en fresco’s kunt bekijken.

Op dit plein worden 2 keer per jaar rond 2 juli en 16 augustus paardenrennen gehouden. Dit is hét evenement van Siena, genaamd PALIO. De deelnemende ruiters vertegenwoordigen tien van de zeventien wijken tijdens deze wedstrijd. Na loting worden de renpaarden gezegend en worden er processies voor dit evenement gehouden. De wedstrijden zelf duren maar anderhalve minuut, duizenden mensen komen dit bekijken en de winnaar wint een zijden palio (banier).

We genieten van de gezelligheid op het plein, eten de lekkerste spaghetti carbonara die we ooit op hebben en verwennen onszelf met een heerlijke tiramisu met verse aardbeien omdat dit onze laatste dag in Italië is. Daarna lopen we terug naar ons hotel. Met al dat geslenter door de stad hebben we nog even 10 km gelopen vandaag. En nu duiken we ons bed in. Welterusten.