Vrije dag

21 oktober 2019 - Kathmandu, Nepal

Een enorme verbetering met 10 jaar geleden is dat de stroom nog geen enkele keer is uitgevallen. Ook is de kwaliteit van de wifi in het guesthouse best oke. Een warme douche heb ik nog niet meegemaakt. Elke dag is een iceman-challenge. Des te meer zal ik genieten van een warm bad als ik weer thuis ben.

Op mijn vrije dag ga ik samen met Debby naar Patan. We nemen een taxi en komen in een traffic-jam. Bij de city-gate van Patan stappen we uit en gaan aan de wandel. We genieten van alle mooie tempels en tempeltjes die we onderweg naar Durbar Square tegenkomen. Ik herken er niet zoveel van tot we op het Durbar Square komen. Brings back memories. De schade van de aardbevingen in 2015 zijn nog steeds erg zichtbaar, veel staat er nog in de steigers. We sluiten ons bezoek af met een lunch op een dakterras. Ik herinner me van 10 jaar geleden dat ik de hele dag met mijn mond open van verwondering naar de witte bergtoppen zat te kijken, zo mooi vond ik dat. Ik heb nu nog geen duidelijke berg gezien door de smog die er hangt.

We besluiten geen taxi te nemen maar terug te gaan lopen. Echt een goed besluit want dat is heel leuk. Door allerlei kleine, smalle achteraf straatjes en steegjes waar je geen toerist tegen komt lopen we heuveltje op en heuveltje af in tweeenhalf uur terug naar het guesthouse. Moe maar voldaan komen we thuis aan. Trots, hebben we toch maar ff mooi gedaan. Ik ga douchen want van al dat op en neer lopen heb ik flink lopen zweten. En jaaa, ik heb mijn eerste warme douche in Nepal.

Debby gaat met ene Richard in "The Green Kitchen" eten vanavond en ik word meegevraagd. Nou leuk, dat doe ik. Richard blijkt een gezellige prater, hij doet vrijwilligerswerk in een klooster vlakbij ons guesthouse. Als we aankomen snap ik dat Debby het restaurant "The Green Containers" noemt. Het zijn een paar zeecontainers die groen geverfd zijn met plastic tuinstoelen en tafels. Het ligt nogal achteraf dus geen toeristen hier. Maar het eten is goed en heel erg betaalbaar. Super leuke dag gehad.

Thuis bel ik nog ff met Will en duik dan om half 10 mijn bed in. Overdag ligt de buurt hier bezaaid met slapende honden. Als het donker wordt worden ze wakker en blaffen de hele nacht als een achtelijke door. God zij dank heb ik oordoppen mee want anders zou ik het grootste deel van de nacht wakker liggen. Goodnight everybody

1. Karianne:
    21 oktober 2019
    Hi Betty, wat heerlijk om je verhalen te lezen! Fijn dat je zo kunt genieten en de kinderen ook!!! Net wat je schrijft, je hebt niet veel nodig om plezier te hebben.........dat zie je dan maar weer aan het hinkelen bijvoorbeeld.......is fantastisch! Have fun😃
  2. Jolanda:
    22 oktober 2019
    Hoi Betty, leuk om je verhalen te lezen. En hoe jij je draai aan het vinden bent. Nog veel plezier