Waterval

7 februari 2013 - Rantepao, Indonesië

Vandaag hebben we niet echt iets in de planning. We gaan Rantepao bekijken, lopen over de markt en snuffelen in de winkeltjes. Cindy en ik willen graag wayangpoppen kopen, maar dat blijkt iets te zijn van Java en Bali. Ik heb er al wel een gekocht op Java. Hier kan je vooral mini-tau-tau-poppen kopen. Maar die doodgraversdingen wordt je niet echt vrolijk van in je huis.

Het wordt een relaxed daagje, het winkelen neemt niet meer dan een halve dag in beslag en 's middags lopen we een stukje, lezen een boekje in de zon, leggen een kaartje en maken een afspraak met Piter voor de volgende dag. Vandaag begint het om half 5 al te regenen, dat is vreemd, het is nog geen nacht. Toch lopen we naar de stad om te gaan eten, een biertje te drinken en een potje te kaarten alvorens naar bed te gaan.

Na het ontbijt de volgende dag haalt Piter ons om 9 uur op en dan zijn we klaar om te vertrekken. Hij heeft vandaag een auto van een vriend van hem geleend omdat we niet voor de huur van het busje wilden betalen. Piter is een rustige chauffeur, het is niet zo'n grote auto dus zitten we wel een beetje krap.Maar we hoeven niet ver vandaag. Eerst gaan we naar een grote veemarkt en we lopen rond tussen de varkens en de buffels. Heel leuk om  te zien.

Dan gaat de tocht de bergen in. Tot we bij een dorpje komen waar een markt op de weg geplaatst is. Daar stappen we uit de auto en gaan we verder lopen de berg op. Het is een prachtige wandeling en we genieten van de mooie natuur, de stilte en het zonnetje. Kortom, het is heerlijk om hier een berg op te wandelen.

Na zo'n drie kwartier verlaten we de weg en wordt het echt klauteren naar de waterval. Op een gegeven moment komen we bij een kloof waar twee bamboepalen overheen liggen. En ik zeg, gaan jullie maar door, ik durf er niet overheen en blijf hier wel wachten. Oh nee mam, zegt Piter en hij pakt mijn hand. Kom maar zo op die palen staan en schuifel er maar over. Ahhh.... eng.... maar als Will me aan de andere hand vasthoud ga ik het toch proberen en natuurlijk kom ik erover. Weer een grens verlegd. Ik ben heel trots op mezelf.

Als we bij de waterval aankomen is het ook zeer zeker de moeite waard. Wat ontzettend mooi is het hier. We kunnen het water in en onder de waterval staan. Dit is het echte genieten.

Na lange tijd besluiten we de terugtocht aan te gaan en Piter brengt ons naar Rantepao om te eten. Het is half 3 en het regent. Wat is dit nu?? Hopen dat het straks weer droog wordt. Na het eten rijdt Piter ons weer de bergen in naar een natuurlijke bron waar we kunnen zwemmen. Helaas blijft het regenen en niet zo zachtjes ook. We besluiten om terug te gaan naar het hotel en dan morgen maar te gaan zwemmen. Piter moet morgenavond naar Makassar waar hij 2 franse toeristen op moet halen om die een week te begeleiden op Sulawesi. Dus nemen we afscheid van hem. Ajuus Piter, het was leuk om je te leren kennen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl