Op weg naar Antigua, Guatemala

15 februari 2019 - Antigua Guatemala, Guatemala

7 uur bagage inleveren. We zitten in een beetje raar hotel. Omdat wij vergeten zijn om door te geven wat wij willen eten bij het ontbijt mogen we ook niet komen ontbijten. Dus gaan we proberen in het dorp een ontbijtje te scoren. He, zegt Igor, waar gaan jullie heen? We leggen het uit. Nou, dacht het niet, zegt Igor. En hij regelt een ontbijtje in het hotel voor ons.

Om 8 uur vertrekken we richting Antigua waar we omstreeks half 12 aankomen bij Hotel Posada Los Búcaros. Leuk hotel, mooie kamers, leuke binnentuintjes.

Igor neemt ons nog mee op een tour naar een jade-fabriekje. Hier krijgen we het proces te zien vanaf ruwe jade tot de prachtigste sieraden, maskers en andere voorwerpen.

Ik dacht dat jade altijd groen is maar het is er in meerdere tinten groen, lavendel, wit enz. Heel duur en heel mooi. Ik krijg een prachtige ketting van Will.

Op een schattig binnenplaatsje van een restaurantje eten en drinken we wat met Marina. Roelof voelt zich niet zo goed, hij gaat terug naar het hotel. Onderweg terug naar het hotel breekt een bandje van mijn teva's. Da's balen, nu moet ik mijn bergstampers aan.

In Honduras hoorden we dat grootste geldstroom die het land binnenkomt komt van mensen die geld naar hun familie sturen vanuit de VS. Duizenden mensen die op de vlucht zijn voor (jeugd)bendes en ander geweld of die hun land vanuit economische oogpunt ontvluchten trekken in grote karavaans door Mexico naar de grens met de VS om daar te proberen het land in te komen. Deze mensen uit Honduras, El Salvador en Guatemala lopen in grote groepen voor de veiligheid. Ze kunnen ook met mensensmokkelaars proberen om de grens over te steken maar dat kost al gauw 10.000 dollar, wat ze niet hebben. Bovendien lopen ze grote kans om mishandeld of verkracht te worden. Momenteel is er weer zo'n karavaan van rond de 9000 mensen onderweg. Gisteren stond in de krant dat Mexico zijn grenzen sluit voor de karavaans. De vluchtelingen blijven nu dus steken in Guatemala.

Om half 7 verzamelen we in de lobby van het hotel om ergens in de stad ons afscheidsdiner te houden. Morgen gaat dat niet lukken want dan gaan we allemaal vroeg naar bed omdat we heel vroeg op moeten staan om naar het vliegveld te gaan.

Zoals elke avond deze vakantie sluiten we de dag af met Marina en Roelof onder het genot van een rum/cola. Vanavond sluiten ook Nico en Claudine aan. Het is gezellig. Roelof heeft het steeds over een gronings bandje, Rooie Rinus en de Pe.Daalemmers. We zoeken een nummer op op you tube. Nico zegt dat hij nog liever Mama van Heintje hoort. Nou, dat kan. Al gauw zitten we lekker mee te lallen. Het durpske langs het kanaal dat Marina wil horen is niet te vinden. Brabant van Guus Meeuwis wel. Ook de Zuiderzeeballade is een lekkere mee-laller. En zo hebben we een supergezellige avond. Weltrusten.