Zuid Moravië, Tsjechië

10 oktober 2008 - Bulhary, Tsjechië

Oktober 2008, naar weer een ander deel van Tsjechië dit jaar, het wijngebied. Niels is afgehaakt dit jaar dus we reizen met ons vieren. We hebben een huisje gehuurd in het centrum van Bulhary. Als we in het huisje aankomen en een rondleiding van de huisbaas krijgen stinkt het enorm in het huis. Dat kan wat worden. Gelukkig blijkt de huisbaas zo te stinken want als hij weg is is de stank ook weg. Pfoe!

We hebben gelijk al een ziekenhuis nodig. Sven heeft vermoedelijk een metaalsplinter in zijn oog. Dus op naar Breclav waar een ziekenhuis is. Helaas spreekt men hier alleen tsjechisch. Maar gelukkig is er een dame in de apotheek die engels spreekt. Zij komt vertalen bij de arts en daardoor mogen wij ook voor alle mensen die al in de gang zitten te wachten naar de arts. Die constateerd inderdaad een metaalsplinter maar kan dat niet behandelen en stuurt ons naar de oogkliniek in Brno. Dat onderzoek was gratis. Op naar Brno. Als we de goede kliniek hebben gevonden dwalen we door een kliniek die wel verlaten lijkt. Dan komen we een man tegen die de oogarts blijkt te zijn. Hij gaat de splinter uit het oog boren maar dan moet ik wel eerst even gaan betalen bij de administratie. We krijgen nog 2 oogzalfjes mee en een kwartier later staan we 15 euro lichter weer op straat.

Laten we dan gelijk Brno maar bekijken nu we er toch zijn. Een grote stad met heel veel flatgebouwen. Maar het oude centrum is wel leuk en de kathedraal in een kijkje waard.

We rijden naar het karstgebergte bij Blansko. We bekijken de macocha-kloof, een 138 meter hoge rotswand die is ontstaan door een ingestorte grot. Apart om te zien. Ook zijn hier veel grotten te bezoeken, maar daar mogen de honden niet mee naar binnen. Het is hier erg toeristisch. We maken nog een mooie wandeling en rijden dan weer in een uur terug naar Bulhary.

In Lednice bekijken we een prachtig kasteel met een enorm groot, goed onderhouden park. Door het park naar een minaret wandelen en daarna gaan we de tempel van Apollo bekijken midden in een bos bij een groot meer waar de honden lekker kunnen zwemmen.

Mikulov is een leuk stadje. We gaan lunchen ergens achteraf in een restaurace waar de serveerster schrikt als we vragen of ze duits spreekt. Er wordt een oud vrouwtje (een klant) naar ons toegestuurd en deze vrouw spreekt een beetje duits. Zij probeert uit te leggen wat er op de kaart staat. De jongens en ik bestellen iets wat soep blijkt te zijn en iets met ei, groenten en zwarte worst. Best te eten. Will wil varkensvlees met patat. Maar dat hoort niet, bij varkensvlees eet je knedlicky, dus dat bestelt ze. Will eet het vlees op en stuurt de helft van de knedlicky terug want dat vindt hij gewoon niet lekker. Nu vindt dat vrouwtje dat Will te weinig heeft gegeten en ze bestelt alsnog patat voor hem. En dat alles inclusief 2 drankjes p.p. voor 16 euro. Lachen. We bekijken kasteel Mikulov, de synagoge, de Turold-grot en de tombe van Dietrichstein. Dan beklimmen we nog de heilige berg voordat we weer naar Bulhary rijden.

In Valtice staat een kasteel maar dat is niet de moeite waard en we bekijken Januv Hrad, een kasteelruïne. Deze is echter te "mooi"  (niet mooi dus) gerestaureerd waardoor het onecht aandoet. Jammer.

In Bavory bezoeken we een wijnkelder en proeverij omdat we nu eenmaal in een wijngebied zijn. We lusten geen van allen wijn maar proeven toch het een en ander. En we zijn het er allemaal over eens.....wijn is echt niet lekker.

In ons huisje vermaken we ons met kaarten en poolen. Er staat een mooie pooltafel in het huisje, helemaal leuk.

Een bezoekje aan Sirotci Hradek is zeer aan te bevelen. Om er te komen moet je eerst een wandeling de berg op maken en de ruïne is erg mooi. Leuk om tussen de oude muren te dwalen. Bovendien is dit de enige zonnige dag die we hier in dit gebied meemaken.

Opvallend in deze omgeving is dat we geen aziëmarkten hebben gezien en dat het eten tegenviel. En dat terwijl wij echte liefhebbers van de Tsjechische keuken zijn. Op de terugweg naar huis besluiten we om te stoppen bij de aziëmarkt vlakbij de grens zodat we toch nog de lol van het handelen en afdingen meemaken en met verschillende koopjes naar huis gaan.

Wat mij betreft het minst aantrekkelijke gebied dat ik tot nu gezien heb in Tsjechië.